Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Signal og el på hovedbanen - prioriteringer? (Generelt)

af TroelsH, 26/1 2021, 23:04 (1178 dage siden) @ Peter Christensen

Du ved godt at DSB netop har afsluttet en udbudsrunde?
Den runde har kørt de sidste par år, så der har været rigelig tid til at DSB kunne lægge vægt på hurtig levering i sin evalueringsmodel - om DSB mente at hurtig levering var nødvendig.
Om jeg husker ret, så skulle tilbuddene være DSB i hænde i begyndelsen af januar i år.
Teoretisk skulle DSB altså nu tygge på tilbud fra parterne i budrunden, men jeg tvivler stærkt på at alle deltagere har budt.
Der går seriøse rygter om ganske få bud.....og at visse af de store IKKE har budt.
Umiddelbart vil jeg tror at tankerne fra DSBs rapport om "fremtidens tog" fra 2017 mht. negativt cash-flow kan have virket afskrækkende om DSB har fastholdt dette gennem forhandlingerne.
Rapporten findes her - Fremtidens Tog 2017
Gå til side 103 - tabel 11.2

Jeg er ved at sætte popcorn over til den dag, hvor DSB offentliggøre resultatet af udbuddet.
Det kan blive spændende på flere ledder.

Ja, der skulle falde dom i april, tror jeg. Man skal hele tiden balancere de behov man har, de ønsker man har til antallet af bydere. Hvis det er er en normal betalings-model for indkøb af tog, så er det jo fint, men er det resultatet af at man overreagerer på IC4 skandalen, så kan det godt have kedelige og utilsigtede konsekvenser, hvis man gerne vil have flere bud at vælge imellem. Et negativt cash-flow skal finansieres så det vil være fordyrende og kan sikkert afskrække noget fra at byde, hvis de ikke har den nødvendige likviditet - og det er corona-tider, så jeg tror at de lægger lidt ekstra vægt på at have likvider på kistebunden.
Enig, det bliver interessant. Nu de lige har købt lokomotiver og vogne, hvor der så vidt jeg forstod kun var få bydere. Er det bindende for DSB, eller kan de trække stikket hvis ikke at der er nok som byder?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980. Pris 280 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak