Signal og el på hovedbanen - prioriteringer? (Generelt)

af andersj @, Aalborg, tirsdag 26. januar, 2021, 23:40 (274 dage siden) @ Gæst42

De nye personvogne fra Talgo kan jo først leveres i 2023, selvom man helt frem til kontraktindgåelse håbede på og regnede med 2022.


Med man mener du så dig selv?

Der er utroligt meget i et udbud der er omgæret hemmeligholdelse, særligt mellem de forskellige der har budt ind. Men at tro at "man" ikke har læst udbudsmaterialet før end ved kontraktindgåelse er nok lidt naivt.


Jeg korrigere "frem til kontraktindgåelse" til "frem til 7. november 2019" da det er det seneste tidspunkt jeg kan finde hvor DSB offentligt meldte 2022 ud om de nye vogne. Det var endda i en delårsrapport aflagt efter Årsregnskabsloven og dens generalklausul om et retvisende billede.


På det tidspunkt var det heller ikke afgjort hvem der skulle vinde.

Når der rapporteres efter Årsregnskabsloven, så handler det om den viden virksomheden har på det konkrete tidspunk. Hvis man den 7. november 2019 vidste at mindst et af tilbuddene betød at passagerdrift med personvognene ikke kunne finde sted i 2022, så måtte man ikke skrive det da det så ikke er retvisende.
"Vi forventer, at de nye Vectron el-lokomotiver sættes i drift i regionaltogstrafikken på Sjælland fra 2021, og de nye togvogne planlægges indsat i passagerdrift i 2022. De nye el-togsæt forventes at kunne indsættes i passagerdrift fra 2024."

Bemærk at man ved vognene benytter "planlægges" ved de nye vogne, som er et stærkere ord end "forventer". Man kunne have formuleret det på utallige måder, men lige netop denne kan være problematisk.

Men det var også noget af et sidespor.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder

Jernbanebøger

Kampen om Himmerlands banerne

Kampen om Himmerlands banerne
Pris 370 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak






Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen