Jernbaneønskeliste fra Danske Havne (Generelt)

af My1202, onsdag 27. januar, 2021, 11:34 (40 dage siden) @ bastholm

  • Kombiterminal Køge - 1,1 mia. kr. (Køge Havn)
  • Jernbaneforbindelse til ny yderhavn i Aarhus - estimeret tilskud på 50 mio. kr. (Aarhus Havn)
  • Udvidelse af jernbanekapaciteten i Vejle - 8,5 mio. kr. (Vejle Erhvervshavn)
  • Etablering af jernbaneterminal til håndtering af genanvendelsesmateriale - 64,5 mio. kr. (Port of Aalborg)
  • Etablering af jernbaneterminal med henblik på omlastning til og fra vejtrafik - 103,9 mio. kr. (Port of Aalborg)
  • Multimodalt terminalområde inkl. nye Ro/Ro kaj - 135,2 mio. kr. (Port of Aalborg)
  • Forundersøgelse af dobbeltspor Aalborg-Hirtshals samt ny Jernbanebro over Limfjorden - 2-4 mio. kr. (Hirtshals Havn)
  • Sidespor til Taulov Dryport - 36-42 mio. kr. (Associated Danish Ports)

De nævnte forslag er alle (bortset fra den første) småting.

Jeg kan ikke forstå, at den slangs småting skal besluttes inden fra Borgen. Vi har rigtig dårlig erfaring med den slags beslutninger. Enten bliver de ikke til noget, de passer ikke helt i det lokal ønsker, eller de er resultat af noget for noget aftaler eller besparelser. Den måde at gøre det på, virker bare ikke.

En anden tilgang kunne være decentral beslutning for mindre ting. I stedet for at aftale hver enkelt detalje inden fra borgen, kan man oprette en fond der automatisk finansierer 50% af udgifterne. Dvs, hvis en havn / by / virksomhed / andre har ønske om at bygge / vedligeholde / udbygge / ændre spor, så skal de selv komme med 50% af pengene og fonden betaler så automatisk resten.

Herved sikrer man en decentral lokal beslutning om hvordan tingene skal laves, besluttet netop af dem der kender de lokale forhold. Ved at de selv skal komme med 50% af pengene sikrer at man ikke bare kommer med “det kunne være rart ønske” men en reel plan med tilhørende lokale økonomiske interesser.

Herved kan alle småting (industrispor, havnebaner, mm) håndteres lokalt. De eneste der skal gøres fra København er 50% af pengene og evt. papirarbejde.

Jeg tror, at en decentralisering af disse småting, vil virke meget bedre end at håndtere alting inden fra borgen en sen aftentime en gang om året. Mange af de fejlskud der har været, kunne være udgået hvis man havde styret lokalt med lokal kendskab og reel lokal økonomisk interesse.

Ikke mindst, vil det blive nemmere at få de borgerlige partier med i et sådanne tilgang, og man kan dermed opnå bred opbakning i folketinget.

Hvis du tror der kommer mere gods på skinner p.gr.a et havnespor hist og pist - så er jeg lodret uenig.

Skal der mere over på såvel skibe som skinner kræver det at man ser på vilkårene for kørsel med lastbiler.

Men man skal ikke ændre disse vilkår FØR man så har noget reelt tilbud.

Og her har vi problemet.

Der er ikke meget gods herhjemme som med fordel kan flyttes over på skinner.

Og gods indenlandsk bliver transporteret over ret korte afstande. Så omladning og tidsforbrug vil betyde at jernbanen er et dårligt alternativ.

Men gods til udlandet vil givet være en god ting. Ligesom gods fra udlandet til passende terminaler, herunder måske nogle i havnene vil kunne flytte gods fra asfalt til skinner og skibe.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Danske privatbaner

Læs historien om:
Falsterbanen
Togbelysning
Togbelysning

Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen