Jernbaneønskeliste fra Danske Havne (Generelt)

af andersj @, Aalborg, onsdag 27. januar, 2021, 12:03 (77 dage siden) @ bastholm

Hvis du tror der kommer mere gods på skinner p.gr.a et havnespor hist og pist - så er jeg lodret uenig.

Vi er faktisk helt enige. Jernbanen har masser af udfordringer, og havneforbindelser er kun en af dem.

Min tanke var mere omkring beslutningsprocessen. Hvorfor skal alle småting styres fra København?

Et eksempel er Havnen I Aalborg. Der er lokale interesse for havnebanen. Der er så en stort politisk markarbejde for at få tingene igennem på borgen. Hvis der automatisk var 50% med finasiering fra borgen, så skal de lokale politikere kun koncentrere sig om 50% finansiering og lokale forhold. Det er ikke længere nødvendigt med det politiske benarbejde i København. Det vil være meget nemmere.

Jeg tror også i de her tilfælde at man søger om finansiering til et konkret projekt, og ikke bare en udefinerbar terminal. I Esbjerg finansierede havnen 50%, men lod staten om planlægningen om en udefinerbar godsterminal. I Vejle, Taulov, Aarhus og Aalborg har de i forvejen erfaring med håndtering af godstog, så de ved nøjagtigt hvad de vil bygge.

Problemet opstår når projektet bliver ukonkret, eller når man forsøger sig med en spareløsning.

--
Mvh Anders

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Indsend billeder
Sønderjyske jernbaneminder
Sønderjyske jernbaneminder

Uwe Hänel fortæller her om sin barndom i Sønderjylland i 1940erne og sin interesse for jernbaner. Hukommelsen fejler ikke noget, når Uwe fortæller om de forskellige lokomotivtyper, tog gennem Jernbanegade i Sønderborg, gasværket osv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak

Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen