Opgradering af infrastruktur kan øge kapaciteten på Øresund (Generelt)

af Niels Bak, onsdag 27. januar, 2021, 18:09 (73 dage siden) @ andersj

Hvorfor skal to ekstra spor mellem Ørestad og Kastrup koste det samme som en 35 km lang nybygget højhastighedsbane på Vestfyn?

Sagt på en anden måde: Hvordan kan nogle i ramme alvor foreslå et projekt til den pris? Har man slet ingen realitetssans?


Ja det kan i den grad undre! Men det er vel fordi man skal gennem Tårnby som på ingen måde er forberedt og nærmest i tunnel jo. Antager jeg. Men det virker absurd høj pris ja.


Det er sandsynligvis Tårnby-Kastrup der er udfordringen, men til den pris står gevinsterne ikke mål med omkostningerne. Men det er vel også derfor at man i Ring Syd projektet kun arbejder med ekstra spor ved Ørestad eller evt. Kalvebod-Ørestad.

Jeg ville også godt se en beregning på, hvor meget kapacitet man mister ved ikke at lave det dyre stykke. Det er mange penge, selv om jeg egentlig ikke tror det er urimeligt dyrt omstændighederne taget i betragtning. Men derfor skal det selvfølgelig i sig selv være pengene værd.

Ring Syd projektet i sig selv er dog for lidt at tage udgangspunkt i, da det kun koncentrerer sig om at give kapacitet til netop Ring Syd. Og altså ikke til øget godstrafik, mulighed for internationale højhastighedstog og øgning af regionaltrafikken over sundet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen