Elasticitet - 300 km/t kontra 250 km/t (Generelt)

af TroelsH, onsdag 27. januar, 2021, 20:22 (189 dage siden) @ Scharfenberg
redigeret af TroelsH, onsdag 27. januar, 2021, 20:39

Men jeg ser dog gerne, at man kører op til 300 km/t via en evt. Kattegat-forbindelse, så man kan have en reel timemodel mellem Kbh.-Aarhus-Aalborg med indbyggede, optimerede omløbsplaner. Det vil virkelig batte noget på kundevækst og driftsøkonomi.

Det vil revitalisere hele jernbanen, lige som det skete med IC3 og broen over Storebælt i 90'erne eller Eurostar mellem Paris og London. Selvom at man ikke vil vinde meget køretid ved fx 320-370 km/t i forhold til 300 km/t, så er der måske noget ved at kunne bruge det som reklame og branding, fordi at biler og busser aldrig vil komme i nærheden af den fart og man til gengæld signalerer at man bider flyet i haserne på en klimavenlig måde. Da man byggede IC3 og ATC systemet, så kunne man ikke se ind i en fremtid hvor at man køre hurtigere end 180 km/t mens at 250 km/t i dag er standard. Hvis en Kattegatforbindelse tager 10 år at bygge, så sker der også noget på den tid, så det kan godt være at man skal kigge på en løsning der er hurtigere end 300 km/t og se på hvad de vil koste.
Skal man vinde mere tid, så skal man trække det dedikerede trace tættere på Kbh til Høje Tåstrup. Det vil også øge prisen, men give på rejsetiden.

Nogen gange skal man også være lidt ambitiøs. Det kunne være et interessant scenarie at få vurderet i tid og pris.

https://kattegatforbindelse.dk/media/11723/baggrundsnotat_2.pdf


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen