Jernbaneønskeliste fra Danske Havne (Generelt)

af TroelsH, onsdag 27. januar, 2021, 21:25 (77 dage siden) @ Niels Bak


Den liste er interessant af flere grunde.

Dels er det kommercielle aktører, som også kommer til at smide nogle af deres egne penge i projektet. Det ville de næppe gøre, hvis ikke de troede på ideen.

Samtidig er timingen interessant. De må uden tvivl mene, at der politisk er bedre hul igennem end tidligere, og den slags folk har det med at have bedre forbindelser end vi andre.

Og uden at man skal tro at nogen af de her projekter vil revolutionere jernbanegodset i Danmark, så er det også endnu et tegn på den forsigtige grøde der er i branchen, om end fra et meget lavt niveau, hvor vi har set vækst i fx kombiterminalen i Padborg, ny privat terminal ved Taulov og øget trafik i Ålborg. Hirtshals havn har været vedholdende aktive også, uden dog at få det store ud af det endnu, da der ikke kan lægges en brugbar køreplan, før der er mere kapacitet på skinnerne mod syd.

Jeg kan godt lide dit forslag med en pulje og nogle regler at søge efter, ikke bare når det gælder havne, men også andre godsforbindelser, sidespor mm. Den nuværende proces er simpelt hen for tung og risikerer at løbe af sporet (undskyld :-D )

Der er dog lidt forskel på projekterne. Øget kapacitet på banenettet, som det foreslåede dobbeltspor til Hirtshals, må være en stats-/regional-opgave og ikke en opgave for havnen. Men alle de andre mindre projekter: God ide.

Man får kun bygget en kritisk masse ved at starte et sted. Jeg tror at med både EUs mål om mere gods på bane, regeringens indførsel af road-pricing for lastbiler vil skubbe på den udvikling. Særligt hvis man også fjerner den discount på afgifter som diesel nyder i forhold til benzin. Lægger man dertil et stigende fokus på co2-udledning i virksomhederne, og ikke kun pris, så er det flere ting som tilsammen skubber i samme retning. Selvom at løsningerne ikke er helt klare, så er der en generel enighed om at mere gods skal over på banen, og man kan sælge den til de blå ved at de får mere plads på vejene, hvis lastbilerne bliver færre.

Så mens at større tiltag som kombiterminalen ved Køge, et ekstra spor til Hirtshals, og til grænsen, er større ting, så kunne en pulje til alle de her små ting være en god ide til at øge mængden af gods som fødes ind i systemet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MY1150

Jernbanebøger

Strejftog VI, Frost på sporet

Strejftog VI, Frost på sporet
Pris 220 kr.

Læs mere

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen