Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Elasticitet - 300 km/t kontra 250 km/t (Generelt)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, onsdag 27. januar, 2021, 23:31 (478 dage siden) @ Stig Bang-Mortensen

Du glemmer at energiforbruget stiger med kvadratet af hastighedsforøgelsen og ved de hastigheder vil det påvirke billetprisen og det miljøfornuftige i at køre så meget hurtigere i et land der kun har regionalbaner.

.
Nu kender jeg ikke energiforbruget for et tog. Men jeg formoder at energiforbruget er marginalt i forhold til de andre omkostninger.
Den øgede hastighed alene gør at personale og materiel kan udnyttes op til 20% bedre.
Den øgede hastighed medfører også markant flere passagerer til at betale for det øgede energiforbrug.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanehumør
Jernbanehumør

´Og så var der den om …´. Morten Flindt Larsen har samlet en lang række historier og vittigheder fra jernbanernes univers ved at gennemgå tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v.. Tilføj selv dine egne bedste jernbanevittigheder.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak