Elasticitet - 300 km/t kontra 250 km/t (Generelt)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, onsdag 27. januar, 2021, 23:31 (77 dage siden) @ Stig Bang-Mortensen

Du glemmer at energiforbruget stiger med kvadratet af hastighedsforøgelsen og ved de hastigheder vil det påvirke billetprisen og det miljøfornuftige i at køre så meget hurtigere i et land der kun har regionalbaner.

.
Nu kender jeg ikke energiforbruget for et tog. Men jeg formoder at energiforbruget er marginalt i forhold til de andre omkostninger.
Den øgede hastighed alene gør at personale og materiel kan udnyttes op til 20% bedre.
Den øgede hastighed medfører også markant flere passagerer til at betale for det øgede energiforbrug.

--
Mvh Poul

Alle nye baner bør anlægges for 300 km/t.
København-Odense-Aarhus 2 x 45 minutter
København-Aarhus via Kattegat 55 minutter
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing F - Rødby - Puttgarden 250 km/t


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB plakat 1949

DSB plakat 1949
DSB plakat 1949 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen