Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Frederikshavn Gl. Station - arkivmateriale

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/5 2011, 19:47 (4703 dage siden) @ Georg Schmidt

Det vil så sige, at Viborg har fået det store arkiv fra banetjenesten sat på plads så man kan låne af det?

Kære Georg

Jeg ved faktisk ikke, om man kan låne af det. Men jeg tror det ikke. Om man muligvis kan få udvalgte akter sendt til sit lokale bibliotek til gennemsyn "under opsyn", ved jeg heller ikke. Men da der jo er tale om originale akter, der for de fleste akters vedkommende kun eksisterer i det ene eksemplar, er man vist meget omhyggelige med at passe godt på materialet.

Der er i øvrigt et "problem": Man skal vide, hvor man skal søge. Der er tale om over 2.000 arkivæsker folio stort format og registraturen, som kun findes i ét eksemplar på læsesalen og dermed ikke på internettet, er meget summarisk og på ingen måder fyldestgørende. Det er meget andet i æskerne, end det der står i registraturen. Sagen om Lunge Grusgrav fandt jeg f.eks. i en æske, der angivetligt skulle indeholde sagsakter om Løsning Grusgrav.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

På sporet af Italien

På sporet af Italien. Pris 60 kr.

Læs mere

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak