Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skåne rangerkapacitet rammer loftet - Mulighed for DK? (Generelt)

af My1202, 28/1 2021, 13:45 (1156 dage siden) @ TroelsH

Når Femern forbindelsen åbner i 2029, så vil rangerkapaciteten i Skåne ramme loftet. Samtidig er den nuværende ikke indrettet til at kunne drage fordel af og håndtrer de ekstra lange tog som den nye korridor er bygget til (1000m). Svenskerne er derfor ved at undersøge at etablere en ny rangerbanegård i Skåne. Sverige har 12 af disse, hvor at Malmös og Göteborgs hører til nogen af de største. Prisen anslås til 3 mia SEK (2 mia DKK) for etape 1 og 5,6 mia SEK (4,1 mia DKK) for en fuld udbygning. Her findes rapporten om projektet.

https://utveckling.skane.se/publikationer/strategier-och-planer/strategi-for-den-hallba...
https://utveckling.skane.se/siteassets/publikationer_dokument/200702---ny-rangerbangard...

I Danmark snakkes der om en kombiterminal ved Køge til en pris på 1 mia og alle har mere gods på jernbanen på radaren som en af klimaløsningerne.

Skal vi ud og bruge den slags penge, så er spørgsmålet om vi skal forsøge at tiltrække noget af den ranger-business som Malmø ikke kan håndtere. Kan vi enten i et Øresunds samarbejde eller konkurrence med svenskerne, etablere en rangerbanegård ved Køge for at få en bid af det marked, og for at kunne tilbyde lidt mere end endnu en kombiterminal. Det vil ikke være nemt, når der er en stor en i Skåne og i Hamburg, men på den anden side så vil det tillade at vi kan bygge tog og sende dem direkte ud i Europa uden om Hamborg. Med tanke på at man vil have mere gods på bane og gerne de 30% i 2030 og 50% i 2050 (det er inkl skib), så er kan der være en strategisk fordel i at etablere kapacitet i Danmark inden at der bliver brug for den. Det er klart at SJ og DB gods hellere vil have at vi sender gods til deres mega-terminaler i Skåne og Hamborg, men er det reelt i Danmarks interesse? Vi lever også af eksport og import, og en rangerterminal vil tillade os at vi kan samle tog og sende ud i Europa uden om dem.

Hvis kombiterminalen koster 1 mia, og vi bygger en rangerbanegård efter den svenske model, så lander prisen på 1+2 mia, så 3 mia kr.

Hvis vi skal have mere gods på banen, vil det give mening at etablere en rangergård ved Køge i forbindelse med en ny kombiterminal så vi kan tappe ind i de internationale godsstrømme, såvel som selv sætte tog samme og sende ud i Europa, enten i samarbejde med svenskerne over Øresund eller i konkurrence. Det må være oplægget til weekendens debat.

Hvad skulle en rangergård lave i Køge?

Godstog på 1.000 m er i de næste mange år nok kun noget som vil blive benyttet i DK & Sverige. Måske med mulighed ned i det nordtyske NÅR Fehmern-forbindelsen er lavet.

Så at samle / splitte godstog i Køge giver vel ikke bedre muligheder for godstog til og fra Sverige?

--
[image]

låst
1882 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB E988 1Indsend billederHectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak