Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skåne rangerkapacitet rammer loftet - Mulighed for DK? (Generelt)

af Svend, 28/1 2021, 17:31 (1183 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Jeg tror du er lidt for optimistisk, Lasse :-)


Ingen tvivl, Svend. Men hvis ikke jeg er optimistisk, hvem skal så være det?

Der er i denne tid test med førerløse godstog, test med automatiske koblinger, tests med førerløs rangering baseret på radar og altså ikke ETCS, test med trådløs kommunikation mellem lokomotiver osv osv. Det er ikke så langt væk, som man skulle tro. Det er som bekendt udviklingen på lang sigt, som man overvurderer, mens man undervurderer den udvikling, der sker på kort sigt.

Det ved jeg Lasse .... og det er godt :-)
Men når vi taler "lange godstog" mener tyskerne (altså DB Netze) 740 meter tog (som de fik det ændret til fra 750 meter), dog fortsat med undtagelsen Padborg-Maschen/Fehmarn-Maschen på 835 meter. Så må vi se, hvilke godstogslængder svenskerne (Trafikverket) bliver i stand til at ekspedere i fremtiden. I dag er det 730 meter til/fra Malmö for godstog over Øresund.
De nye overhalingsspor på dansk strækning til Fehmarn får en længde på 1000 meter, men denne længde kan ikke bruges til meget, når nabolandene ikke er med.

--
Svend

låst
1777 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965
Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965

Dette hæfte på 60 sider om Hirtshalsbanen udkom i 1965 på Signalpostens forlag som en hyldest til banens 40 års jubilæum. Det er skrevet af A. Gregersen og med i redaktionskomiteen var endvidere Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak