Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skåne rangerkapacitet rammer loftet - Mulighed for DK? (Generelt)

af My1202, 29/1 2021, 11:41 (1175 dage siden) @ TroelsH

Det samme gælder rangerkapacitet i Malmö og det er derfor at de skal udvide. Det er derfor at jeg har skrevet indlægget. ;-) Nogen skal investere i mere rangerkapacitet et eller andet sted i regionen og det kan måske være i Danmark. Måske skal nogen fra BDK snakke med SJ om mulighederne. Man har en fælles Copenhagen-Malmo havn, så måske kunne det give mening med en underafdeling af Malmös godsbanegård på den danske side af Øresund. Indtil at vi ved hvordan at en ny forbindelse over Øresund lander, så ved vi at godstrafikken vil ramme loftet i 2029 over Øresund og i Malmö. Det bør vi ikke se som et lokalt spørgsmål, men som et der angår begge sider af sundet.

Ja - hvis du tror at svenskerne vil betale?
Og hvor i Køge ville du anlægge en sådan rangerbanegård?
Den kommer til at fylde ganske meget - og dels er der ikke meget plads hvis det skulle hænge sammen med Køge Havn og dels tror jeg at der lokalt ville være ganske meget modstand mod at løse et problem som ikke er specielt dansk.


Mht kapacitet, så kan Malmö sende 1000m tog ud til DK og de kan også køre til Tyskland, men ikke på den tyske side. Det vil øge kapaciteten på Øresund med 25%, og det bliver noget billigere end de 6-7 mia kr til at udvide stationerne. Det kan tyskerne ikke håndtere hvis at jeg forstår det korrekt. De vil gerne have tog på 750 men tager, hårdt presset, 836m fra S/DK for at slippe biligere i broafgift. Man snakker i EU om tog på 1500m og Femern bliver indrettet til 1000m. Den mulighed som det åbner, er hvis vi indretter strækningen fra Køge og til den tyske side til 1500m tog, så kan de køre dem til Tyskland og dele dem i to 750m sæt på Femern øen eller hvor det nu er smart. Dermed behøver de ikke køre til Hamborg for at blive splittet op til 750m, men kan sendes ud i Europa som de er.
Alternativt kan man se på om Øresund og Malmö kan udvides til 1500m tog. Det vil give samme frihedsgrad, nemlig at togene ved ankomsten til tysk side kan deles i to og køre videre til separate destinationer i Europa.

Den tanke kan jeg følge - men det kræver at svenskerne selv bygger en rangerbanegård i Skåne.
Og så skulle vi udvide overhalingsspor på den nye Køge Bane såvel på Sydbanen. Men skal betale det?


Man skal så justere på afgiften pr tog for passage af broen, da der ikke vil komme mere gods. Det vil bare blive kørt på færre tog.

Fordelen er at svenske og danske transportører kan sende gods direkte ud af Danmark, uden at skulle omkring Machen/Hamborg, og derved brydes et monopol mellem Malmö og DB, så andre nemmere kan sende godstog ud i Europa og derved åbne for direkte forbindelser til steder som er meget længere væk. Så ideen er at fjerne den håndtering som broerne skaber behov for i Tyskland.

Men har vi i DK egentlig interesse i at svenskerne sender deres godsvogne gennem DK. Der er jo et alternativt som ikke belaster miljøet i Danmark såfremt svenskerne sendte deres govdsvogne med færge til Polen og Tyskland.

--
[image]

låst
1602 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.

Læs mere

Jernbanebøger

Med gods på krogen - og andre jernbanemotiver IV

Med gods på krogen - og andre jernbanemotiver IV. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak