Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skåne rangerkapacitet rammer loftet - Mulighed for DK? (Generelt)

af TroelsH, 29/1 2021, 12:58 (1175 dage siden) @ My1202

Helt uenig.

Ja -Fehmern-forbindelsen er også begrundet med at køre godstog. Især fordi det vil aflaste sporene under/over Store Bælt.

Men at tro nogle få ekstra godsvogne vil have afgørende betydning for tilbagebetalingen af Fehmern-forbindelsen er nok naivt.

Jeg har ingen anelse om hvad man betaler idag over Øresundsbroen og videre gennem Danmark for 1. Stk godsvogn.

Men skal jernbanedelen af Fehmern-forbindelsen alene betales af jernbanedriften - så skal indtægten nok være omkring 1-3 mia. kr årligt over de næste 50 år.

Med 1 pris på f.eks. 1.000 pr godsvogn skal der køre min. 1 mill godsvogne årligt igennem.
Det er ca. 1.400 godsvogne i hver retning hver dag.

Skal der skaffes en indtægt på 3 mia eller skal prisen pr godsvogn sænkes - kan du selv regne ud hvor meger mere det betyder i antal godsvogne pr. dag.

Så glem det argument for at bygge rangerbanegård i Køge.

Femern er ikke bygget for at blive betalt af jernbane-gods, men bygget for at vejen kan betale for jernbanen og særligt gods via jernbanen. Med andre ord, gods via jernbanen er årsagen til at vi bygger den, og last/bilerne betaler den. ;-)

låst
1563 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Valby Gasværk
Valby Gasværk

Valby Gasværk åbnede i 1907 og fik fra starten leveret kul fra gashavnen i Københavns havn via en 5 km lang jernbane ejet af gasværket. Her er historien om Valby Gasværks jernbane, lokomotiverne og vognene.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak