Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skåne rangerkapacitet rammer loftet - Mulighed for DK? (Generelt)

af TroelsH, 29/1 2021, 13:09 (1180 dage siden) @ RasmusR

Alternativt kan man se på om Øresund og Malmö kan udvides til 1500m tog. Det vil give samme frihedsgrad, nemlig at togene ved ankomsten til tysk side kan deles i to og køre videre til separate destinationer i Europa.


Hvis man nu tænkte tanken, at 2x750m tog (altså lok+vogne) blev koblet sammen i Sverige, og så blev kørt samlet over Øresund, gennem Danmark, under Femern Bælt - for så at blive skilt ad efter ankomst til Tyskland...

Hvad ville det så kræve af nybyg i Danmark, ud over at de 1000m-overhalingsspor der findes/er på tegnebrættet, skal forlænges til 1500m?

Det kræver vel ikke noget rangérmulighed, bare fordi et transittog er længere?

Pt er der vel (?) noget med signalsystemet, men vil det forsvinde "af sig selv" med de nye signaler?

Tanken er måske ikke så dårlig, især hvis det er billigere end andre kapacitetsudvidelser? Man kunne også spare en lokofører på turen mellem Malmø og Puttgarden...

Jeg mener at have set at Øresund kan klare 1000m. Om det kan udvides til 1500m og det samme i Malmö ved jeg ikke. Kan det gøres rimeligt billigt, så er det oplagt da det vil udvide kapaciteten endnu mere. At udvide efter Køge til 1500m bør være ret lige til, særligt hvis man allerede går i gang nu.

Rangersnakken er en anden og separat snak, det er bare at kapacitetssnakken sprang ud af min post ovenfor, selvom at den nok burde have sin egen tråd. At koble to tog sammen eller fra hinanden i Puttgarden burde også være ret lige til. Ja, der kan spares en lokofører.

låst
1577 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak