Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skåne rangerkapacitet rammer loftet - Mulighed for DK? (Generelt)

af My1202, 29/1 2021, 18:58 (1177 dage siden) @ TroelsH

Nu kører der ikke ret mange godstog i Danmark.
Og slet ingen til Rødby.
Men ja - der kører mange lastbiler i transit.
Men her i forrummet er der jo ikke stemning for at fjerne min. 1/2 mio lastbiler (overvejende i transit) på Sydmotorvejen og Køge Bugt motorvejen ved at sende disse lastbiler over på en rullende landevej.


Jo, der kører mange godstog i transit og det gør at alt det gods ikke skal på vejene.
Hvorfor skulle man køre tog til Rødby, når man kan køre det over Padborg uden færge?
Der er ingen grund til at lave rullende landeveje i Danmark, som de også har skrevet. Det vi skal satse på er intermodalt fragt, dvs vippelad, sættevogne og containere. De er uden trækker og chauffør, og kan sættes på et tog med en rimelig billig reach-stacker og sendes til den nærmeste kombiterminal, hvor en lokal trækker kommer og kører det last-mile. Det er ineffektivt og uøkonomisk at slæbe chaufføren og trækkeren rundt.

Og mener du så at gods på skinner vil gøre det billigere for dem der i sidste ende skal betale?
Det er jo kunderne og skatteyderne.

Og fjerner du lastbilerne fra Fehmern-forbindelsen og ikke sætter afgiften for at køre med godstog op - så ender regningen hos skatteyderne.

Men vi skal have en løsning som gavner såvel miljø som trafiksikkerheden.
Det sidste kunne fåes med rullende landeveje.


Når prisen på fragt med lastbil stiger, så bliver toget hurtigt mere konkurrencedygtigt. Det som er ved toget er at det er meget mere energi effektivt. I USA hvor at bilerne ikke subsidierer lastbiltrafikken igennem en brandbeskattet privatbilisme og de har nogle af verdens mest effektive private godsjernbaner, så er prisen pr ton/km for jernbanen 25% af hvad den er for vejtransport. Herhjemme kan en enkelt lokofører køre et tog på 836 meter mens at der måske skal 45 lastbilchauffører til at flytte det samme. Så har vi ikke været forbi de partiler som lastbilerne udleder fra udstødning og dæk, mens at banen er elektrificeret. Da vi har taget beslutningen om at bygge infrastrukturen til bane, så kan vi lige så godt få den udnyttet mest muligt og tage betaling for det, samtidig med at vi mindsker sliddet på de danske veje.
At der kører godstog vil ikke fjerne lastbilerne, men mindske mængden. Uanset så ender regningen ikke hos skatteyderne. Så nej, ingen rullende veje, men gerne en kombiterminal i hver ende og intermodal transport.

Må jeg anbefale dig at læse denne 5 år gamle rapport.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.ft.dk/saml...

Den vil vise dig at jernbanen står for 2% af godstransporten i Danmark og beskriver rimelig godt de udfordringer der er med alle de omladninger din tilgang indebærer.

Antal godstoge i Danmark ligger på 60-70 pr døgn.
Det svarer i mængden til det antal lastbiler som Scandlines overfører årligt.
Lastbiler som fylder og sluder på asfalten i det øsrdanske.
Lastbiler som nemt kunne fjernes og flyttes på en rullende landevej.

Fint du ikke har lyst til at reducere trængslen og øge trafiksikkerheden.
Så jeg er skepsis overfor dine tanjer og ideer.
De er ikke realistiske.

--
[image]

låst
1517 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak