Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skåne rangerkapacitet rammer loftet - Mulighed for DK? (Generelt)

af My1202, 29/1 2021, 19:26 (1173 dage siden) @ TroelsH

Nu kører der ikke ret mange godstog i Danmark.
Og slet ingen til Rødby.
Men ja - der kører mange lastbiler i transit.
Men her i forrummet er der jo ikke stemning for at fjerne min. 1/2 mio lastbiler (overvejende i transit) på Sydmotorvejen og Køge Bugt motorvejen ved at sende disse lastbiler over på en rullende landevej.


Jo, der kører mange godstog i transit og det gør at alt det gods ikke skal på vejene.

Der kører mellem 60-70.

Hvorfor skulle man køre tog til Rødby, når man kan køre det over Padborg uden færge?

Kapacitetsproblemer på Store Bælt!

Der er ingen grund til at lave rullende landeveje i Danmark, som de også har skrevet.

Selvom antal lastbiler alene på ruterne over Rødby og Gedser svarer til godsmængden på de nuværende godstog!

Det vi skal satse på er intermodalt fragt, dvs vippelad, sættevogne og containere. De er uden trækker og chauffør, og kan sættes på et tog med en rimelig billig reach-stacker og sendes til den nærmeste kombiterminal, hvor en lokal trækker kommer og kører det last-mile. Det er ineffektivt og uøkonomisk at slæbe chaufføren og trækkeren rundt.

Afhænger af hvor langt man skal køre.
Det tager tid, kræver mandskab, indebærer meget spildtid at omlade fra lastbil til godsvogn og tilbage.
Ydermere er lønnen til en chauffør vel det halve af hvad en lokofører koster.

Og mener du så at gods på skinner vil gøre det billigere for dem der i sidste ende skal betale?
Det er jo kunderne og skatteyderne.

Og fjerner du lastbilerne fra Fehmern-forbindelsen og ikke sætter afgiften for at køre med godstog op - så ender regningen hos skatteyderne.

Men vi skal have en løsning som gavner såvel miljø som trafiksikkerheden.
Det sidste kunne fåes med rullende landeveje.


Når prisen på fragt med lastbil stiger, så bliver toget hurtigt mere konkurrencedygtigt.

Stiger fragtprisen? Kun ved at forhøje dieselafgiften og gøre det dyrere at køre på vejene.

Det som er ved toget er at det er meget mere energi effektivt. I USA hvor at bilerne ikke subsidierer lastbiltrafikken igennem en brandbeskattet privatbilisme og de har nogle af verdens mest effektive private godsjernbaner, så er prisen pr ton/km for jernbanen 25% af hvad den er for vejtransport.

Derfor man kan køre side om side med lastbiler på alle highways jeg har kørt på i USA!
Det er vist lang tid siden du har været i Guds eget land.

Og når der kører lange godstog med containere i 2 etager hænger det sammen med at store dele af USA ikke kan tilgåes med containerskibe.

Herhjemme kan en enkelt lokofører køre et tog på 836 meter mens at der måske skal 45 lastbilchauffører til at flytte det samme.

Du glemmer alle de folk til at omlade. Og kommer der ikke gods hele tiden, så vil de gå arbejdsløse omkring!

Så har vi ikke været forbi de partiler som lastbilerne udleder fra udstødning og dæk, mens at banen er elektrificeret. Da vi har taget beslutningen om at bygge infrastrukturen til bane, så kan vi lige så godt få den udnyttet mest muligt og tage betaling for det, samtidig med at vi mindsker sliddet på de danske veje.
At der kører godstog vil ikke fjerne lastbilerne, men mindske mængden. Uanset så ender regningen ikke hos skatteyderne. Så nej, ingen rullende veje, men gerne en kombiterminal i hver ende og intermodal transport.

--
[image]

låst
1531 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne



Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak