Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skåne rangerkapacitet rammer loftet - Mulighed for DK? (Generelt)

af My1202, 31/1 2021, 07:03 (1175 dage siden) @ P.Jensen

MY1202

Husk nu på køre/hviletidsbestemmelser for lastbiler
2 chauffører giver ikke dobbelt så mange køretimer/døgn. Lastbilen må maximalt køre i 15 timer i døgnet.
En enkelt chauffør kan køre 9 timer - en ag undtagelsevist 10 timer - holde 9 timers pause (i stedet for 11 timer - hvilket man må 3 gange /uge)) og så køre 9 timer igen. Det giver næsten det samme som med 2 chauffører. - Dette praktiseres allerede idag.

Det samme med din rullende landevej. 2-3 timers hvil er ikke attraktivt i en kørselsplanlægning. Hvis strækningen var længere så man kunne få en 9 timers pause og så kunne chaufføren starte på nye 9 timers køretid.

OG hvor mange af lastbilerne kommer forbi Køge Bugt lige i myldretiden i forhold til udenfor?????

P.Jensen

Nu var det jo spørgsmålet om at få gods på skinner og reducere kørsel med lastbiler på landevejene.
EU's mål er at godstransporter over 300 km skal flyttes til jernbane og skibe.

I Danmark har vi ikke mange destinationer hvor der er min. 300 km imellem.

Men vi har mange lastbiler som kører i transit mellem syd- og mellem-Europa og Skandinavien.

Alene 500.000 lastbiler overfører Scandlines via Gedser og Rødby årligt og tallet stiger kun.
Endnu flere kører over landegrænsen.

At man på den ene side ønsker mere gods på skinner og samtidig fravælger en oplagt mulighed med lastbiler i transit tyder på at ønsket om flytning fra asfalt til skinner ikke er stort.

I de næste 20-30 år vil disse lastbiler fortsat komme gennem Danmark FØR man måske skabt fælles regler på området i EU og får lavet mere kapacitet til godstog ned gennem Europa.

Og lønninger til chauffører er så lave at det ikke betyder noget i det samlede billede at de slapper af i 3-5 timer gennem Danmark.

--
[image]

låst
1439 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak