Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tal om lastbiltrafik (Generelt)

af My1202, 1/2 2021, 11:26 (1173 dage siden) @ TroelsH

Du ser det som alt eller intet. Vi skal ikke nå en penetration på 100%. Det er ikke Eurotunnelen eller Brennertunnelen. I første omgang er opgaven at flytte alt det som er nemt at flytte med den eksisterende infrastruktur og nå til fx 75% på bane. Så vil vi være langt.

Læs tallene for godsmængde.
Det er helt utopisk at gå fra de nuværende 2-3% og op til 75%
Hvis vi taler om den samlede mængde af gods på asfalt i Danmark.
Det kan IKKE lade sig gøre.
Prøv selv at regn lidt på hvor mange tog og vogne der skulle til og få det ind i en køreplan med det nuværende skinnenet.


Mens at jeg tror at vi alle deler dit syn på at mere gods skal over på bane og kan få en interessant debat ud af hvad der står i vejen for det og hvad man kan gøre, så er der ingen der gider at at debattere rullende landeveje.

Indtil man i EU-regi får skabt nogle / aftaler omkring grænseoverskridende gods og hvordan det skal transporteres og får bygget de nye spor og indkøbt såvel lokomotiver som godsvogne - sp vil rigtig meget gods fortsat bliver kørt på asfalt.

Muligt man ikke gider "rullende landevej" men så får vi ikke i de næste 15-20 år flyttet ret meget gods fra asfalt til skinner. Og slet ikke gods i transit.

Så kan du / I ikke pege på noget konkret som indenfor få år vil kunne ses og mærkes - så får vi blot endnu flere lastbiler på asfalten i DK.

Mængden af lastbiler i transit er fordoblet på 10 år.

Færgerruter er nyligt nedlagt mellem Nordjylland og Norge.

Trods Covid-19 er lastbiltrafikken i DK steget med over 1% fra 2019 til 2020.

Godsmængden på skinner er den samme.

--
[image]

låst
1374 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak