Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tal om lastbiltrafik (Generelt)

af My1202, 1/2 2021, 14:08 (1179 dage siden) @ P.Jensen

MY1202

Jeg synes faktisk at du vender din argumentation på hovedet.

Tidligere efterlyste du hvad det var for gods der kunne komme på tale at køre på skinner.


Ja. Og hvad var svaret på det?
Enten total tavshed eller at når der nu var nogen som ville køre godstog, så skulle man ikke bekymre sig om hvad og hvor meget det var!

Nu bruger du ukritisk et meget stort antal nationale tons - og denne gang uden at stille spørgsmål om hvad det er for en type gods det er - og dem vil du have en stor andel over på skinner.

Ja. Det er for at vise hvor meget gods der transporteres rundt i Danmark.
Og hvor lidt jernbanerne bidrager med.
Jeg har den klare fornemmelse at indtil flere på dette forum, tror man kan fjerne et pænt stort antal lastbiler ved at flytte gods over på skinner.
Det kan man ikke.
Faktisk ret begrænset af mængder.
En synes når planteproduktion sker på Sjælland og dyreholdet overvejende er i Jylland, så var det nærliggende at sende korn fra Sjælland til Jylland og mælk og kød retur.
Dels er det ikke samme type godsvogne og dels ville det indebærer mange omladninger.


Du må have gjort dig nogle tanker om hvilke typer gods det drejer sig om?? Eller er det grebet ud af luften.

Nej.
Jeg tror på at stykgods fra danske virksomheder kan sendes til europæiske destinationer med tog, når man har fået opbygget et bedre distributionsnet ned gennem Europa for godsvogne.

Jeg tror også at frugt og grøntsager på sigt kan sendes fra Sydeuropa til Nordeuropa og Skandinavien. Men først når det sker med noget højere hastighed på skinnenettet end tilfældet er i dag.

Til gengæld tror jeg ikke meget på at indenlandsk gods i større omfang giver mening på danske skinner.

Containere fra udlandet vil ankomme til 5-6 havne i Danmark og herfra bliver kørt ud på lastbil. Jernbanen kommer ikke til at spille nogen rolle omkring udkørsel af containere.

Når Maersk flytter til Kalundborg, vil de med et mellemstort containerskib nemt kunne besejle såvel Aarhus som Kalundborg med samme skib og på samme tur.

Så forsvinder det "berømte" containertog mellem Aarhus og Høje Taastrup.

Gør stilfærdigt opmærksom på at den endog meget stor godsmængde er distributionskørsel til fødevaresektoren.

Såfremt det er varer fra europæiske leverandører kommer disse varer først om 20-30 år med tog til Danmark.
Indtil da vil lastbiler dominerer.


Hvordan vil du på jernbane distribuere f.eks. til ca. 100 Føtex butikker fra centrallageret i Brabrand?

Med lastbil. Jernbanen har intet at byde på.

Eller de over 500 Nettobutikker der skal have leveret min. 1 gang i døgnet?

Lastbil.
Eneste sted hvor jernbanen kunne komme i spil var mellem et distributionslager i Jylland og et tilsvarende på Sjælland.

De mange pakkedistributører har jo også opbygget deres egne fordelingscentraler og her har jernbanen heller ikke meget at byde på

PostNord har jo også opgivet skinnerne og kommer næppe tilbage. Det er for dyrt, for besværligt og tager for lang tid med jernbanen.

Og i mange år endnu kommer der et stigende antal lastbiler i transit videre til Norge og Sverige. Men denne godsmængde ønsker man ikke at gære noget ved eller tror at kun traileten skal køre gennem Danmark.
Men 40% af disse lastbiler har ikke trailer og mange af disse vognmænd har ikke aftaler med andre om at der kan være en trækker klar i den anden ende.
At det fungerer i et vist omfang på færgerruter kræver aftaler.
Men når man sejler meddisse skibe, så er der altså pænt mange alm. lastbiler med inkl. chauffør.

--
[image]

låst
1377 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak