Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tal om lastbiltrafik (Generelt)

af My1202, 2/2 2021, 16:14 (1176 dage siden) @ P.Jensen
redigeret af My1202, 2/2 2021, 16:25

MY1202

Hvis speditører/transportselskaber ikke finder løsningen attraktiv bruger de den ikke. Så det er ikke ligemeget hvad de tænker. For dem betyder effektiv udnyttelse af lastbilen dvs. en optimal udnyttelse af hviletidsreglerne meget for totaløkonomien.

De timer som chaufføren blot sidder i en togvogn koster for speditøren nøjagtigt det sammen ifald chaufføren havde kørt selv.
Eneste forskel er hvor meget diesel han sparer, hvad han evt. skal betale i vejafgift i forhold til hvad en transport på en "rullende landevej" måtte koste.


Jeg taler ikke om at pålægge nogen noget. Rola fra Freiburg til Italien eksisterer heller ikke fordi speditørerne er pålagt at bruge den. De gør det fordi er der en økonomisk og nok også tidsmæssig fordel i denne forbindelse.

I forvejen sejler lang flere lastbiler fra Travemünde til Trelleborg/Malmö end de 860 du taler om (som vel er 430 hver vej).
Der er 4-5 afgange/dag fra Travemünde - hver med plads til over 200 lastbiler - dvs. en kapacitet på over 800-1000 hver vej.

De sejler fordi det bl.a. passer med hviletid og der derved er økonomi i det.

Enig. Og er det attraktivt for dem at sejle direkte til Sverige, så slap vi for dem.
Så læg en passende høj vejafgift- så er vi fri for 860 lastbiler.

Men interessant at gang på gang fremhæves de 30 trailer som køres frem og tilbage over Store Bælt som noget der er værd at stræbe efter.
Her er det 860 lastbiler på nogle af de mest trafikerede veje i kongeriget man kunne slippe for.


P.Jensen

--
[image]

låst
1301 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak