Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tal om lastbiltrafik (Generelt)

af My1202, 2/2 2021, 17:54 (1150 dage siden) @ mikedk2100

I 2018 kørte dagligt ca. 860 lastbiler i transit mellem Sverige og Tyskland via Sjælland.


Jeg har lidt svært ved at se, hvad set skulle hjælpe på trængslen at fjerne ca 860 lastbiler fra fx Køge Bugt motorvejen, der dagligt har ca 133.000 biler.

At der går et par år længere før vejen skal udvides eller der skal bygges en ny!


Det skal der alligevel med den massive stigning i biltrafikken vi har set de seneste år - og som ikke bliver mindre i 20erne. Jernbanen bliver ikke et attraktivt og pålideligt alternativ de næste 10 år eller mere. Det der måske kan udskyde en udvidelse/ny vej er hjemmearbejde, som måske slår mere an nu, hvor stokkonservative arbejdsgivere og især fagforeninger har set, at det faktisk kan lade sig gøre for rigtig mange.


Belært af andre her på forum, så bliver den plads hurtigt overtaget af andre biler, der skaber ligeså meget trængsel og ligeså mange ulykker. De slider godt nok ikke så meget på vejene.

Ja. Og sjovt nok af folk som gerne vil passe deres arbejde men har opgivet DSB og Banedanmark.


Netop - så hvorfor skulle lastbilerne vælge en "rullende landevej", når de også bliver udsat for forsinkelser, signalproblemer, sporarbejde, nedbrudte tog osv. De vil da også gerne frem til tiden. Du behøver ikke svare, for det er et retorisk spørgsmål.

Måske fordi strækningen fra Nykøbing Falster og til Kastrup når den nye Storstrømsbro åbner, har ny kørestrøm,nye signaler og opgraderet skinnenet.


Bilisterne ville nok gerne slippe for både lastbiler og de fleste medbilister. Du skriver om, at vi de næste 15-20 år ikke vil få flyttet noget gods over på jernbanen, medmindre det bliver den rullende landevej - en landevej som vil fjerne "sølle" 860 lastbiler i døgnet. Jeg tror nu energien er langt bedre brugt på at få flyttet bilisterne over i toget i stedet. 133.000 biler med i snit 1,2 person i hver.

Heri er vi IKKE uenige.
At få mere gods på skinnerne UDEN at man øger kapaciteten markant betyder kun at såvel godstog som passagertog får masser af problemer.
Det er mit indtryk - men jeg kan jo tage fejl - at godstog oftere har fejl og stop p.gr.a problemer med udstyr og vogne sammenlignet med passagertog.


Det var egentlig min pointe. Hvordan ved jeg ikke, når jernbanen i Danmark hverken er passager- eller godsvenlig.

Nej. Og med begrænset resourcer burde man primært løse og forbedre forholdene for de daglige rejsende.

--
[image]

låst
1283 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak