Overdækning af banegraven i Aarhus skrottes/udskydes (Trafikpolitik)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, tirsdag 02. februar, 2021, 18:25 (226 dage siden) @ andersj

Det er dog glædeligt at de indtil nu ufinansierede projekter bliver en realitet. Det betyder bl.a. at det vil være muligt at køre 3 togsæt af de nye togsæt helt til Aarhus og at Aarhus også får et "Spor 26". Det er dog interessant at politikerne her går imod Banedanmarks anbefaling ved at anlægge et nyt spor 8 uden adgang til vandrehallen.

Fra beslutningsgrundlaget:
"Banedanmark har i 2020-undersøgelsen på ny undersøgt muligheden for et nyt perronspor 8 til brug for øget trafikafvikling på Aarhus H.
Det er fortsat muligt at anlægge et perronspor 8 indenfor rammerne af hel-hedsløsningen. Det er dog Banedanmarks vurdering, at det vil være bedre for trafikviklingen at ombygge det eksisterende perronspor 7 ved en opdeling i en A og B sektion. Ved hjælp af et omkørselsspor (et hollandsk kryds) vil det være muligt at afvikle togtrafik med to regionaltog på ca. 110 meter, der kan an-komme/afgå uafhængigt af hinanden.

Trafiksimuleringer bekræfter, at denne løsning vil give et bedre passagerflow på banegården og mellem perroner, hvis man skal skifte til andre togsystemer eller omgivelserne, end den oprindelige løsning med et nyt perronspor 8."

.
Som jeg læser det har politikerne bare besluttet at Banedanmark skal inkludere projektet "spor 8" i bred forstand, sådan som beskrevet i beslutningsgrundlaget. Dvs. både nyt spor 8 og "Hollansk kryds" skal undersøges.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing - Rødby - Puttgarden 250 km/t
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen