Tal om lastbiltrafik (Generelt)
My1202
Et eksempel fra Rotterdam til Västerås:
Hvis chaufføren kører: først 9 timer - dernæst 9-11 timers hvil og så yderligere 9 timers kørsel - 9 timers hvil - sidste 6-7 timer frem til Västerås - i alt 42-45 timer.
Med tog: først 9 timer til Marchen - 9 timer på tog - dernæst 9 timer til Västerås - i alt 27 timer
Med færge er det ikke helt så hurtigt som togløsning.
Så ja chaufføren koster samme timeløn om han kører eller ej. Men antal timer han skal betales er meget forskelligt.
Rullende landevej kommer ikke igang p.gr.a. store startomkostninger og igen hvis bare 300 lastbiler skal afsted på tog hver vej skal der være omkring 10 afgange hvilket betyder anskaffelse af 10 tog. Men hvem skal betale - hvem vil investere?
OG så den store ubekendte. De lastbiler der kører igennem Danmark, hvor langt op i Sverige kører de?. Er det primært til Skåne f.eks. til Sveriges frugt og grønt centrum ved Helsingborg - eller??
P.Jensen