Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tal om lastbiltrafik (Generelt)

af My1202, 2/2 2021, 19:19 (1178 dage siden) @ P.Jensen

My1202

Et eksempel fra Rotterdam til Västerås:
Hvis chaufføren kører: først 9 timer - dernæst 9-11 timers hvil og så yderligere 9 timers kørsel - 9 timers hvil - sidste 6-7 timer frem til Västerås - i alt 42-45 timer.
Med tog: først 9 timer til Marchen - 9 timer på tog - dernæst 9 timer til Västerås - i alt 27 timer
Med færge er det ikke helt så hurtigt som togløsning.

Så ja chaufføren koster samme timeløn om han kører eller ej. Men antal timer han skal betales er meget forskelligt.

Forstår slet ikke hvad du vil fortælle.

Hvis du tænker på en rullende landevej på hele den anførte strækning- - ja så er det tåbeligt. Og slet ikke det jeg agiterer for.

Men det er helt utopisk at tro der kommer ret meger gods fra asfalt til skinner på den strækning du omtaler. Ihvertfald indenfor en 15-20 årig horisont.

Så lastbilen kommer til at køre selv som alm. lastbil til Fehmern og videre til Rødby ifald det er vejen speditørern vælger.

Så kan lastbilen selv kører til Øresundsbroen eller den kan blive sat på en rullende landevej i Nykøbing Falster og fra 2023/24 køre over den nye Storstrømsbro og videre til Kastrup lufthavn. Endda med et elektrisk lokomotiv.

Her sættes den efter en 2-3 timers togtur af og chauffør og lastbil fortsætter som før turen på den rullende landevej.

Fordel. Færre lastbiler i transit i Danmark. Mindre forurening.
Ulempe. Nogle skal betale for togturen.Speditør / samfundet?


Rullende landevej kommer ikke igang p.gr.a. store startomkostninger og igen hvis bare 300 lastbiler skal afsted på tog hver vej skal der være omkring 10 afgange hvilket betyder anskaffelse af 10 tog. Men hvem skal betale - hvem vil investere?

Nu er det vel ligegyldigt om det er en rullende landevej eller en lommevogn som godset bliver transporteret på.
Og en lommevogn kræver omladning hvilket ville bære ualmindeligt tåbeligt for den ret korte togtur.
Så ja - begge scenarier kræver en jernbanevogn og er lokomotiv.
Største forskel er at ved den rullende landevej er hele lastbilen med inkl. chauffør.

Men da det fortsat og givet flere år frem i tiden, kun er en mindre del af trailere som uden videre kan flyttes over på en lommevogn og egentlige lastbiler som kassevogne og dem med anhænger ikke kan - så vil det betyde at der fortsat kommer til at køre lastbiler i transit gennem Østdanmark


OG så den store ubekendte. De lastbiler der kører igennem Danmark, hvor langt op i Sverige kører de?. Er det primært til Skåne f.eks. til Sveriges frugt og grønt centrum ved Helsingborg - eller??

Fuldstændig ligegyldigt.
Som anført ovenfor er det kun i Danmark.
Hvad tyskerne og svenskerne vil gøre - ja det er dybest set deres problem.

Men prøv at fokuser KUN på strækningen Nykøbing Falster og Kastrup.
Dernæst.
Færre lastbiler på motorvejen og dermed transport på strækningen via en rullende landevej eller aktuelt 860 lastbiler på motorvejen med øget CO2- udslip, trængselproblemer, uheld, pres på at få udbygget motorvejen, øget slitage, hyppigere vedligeholdelse med ny asfalt, vejarbejde, mistede fritimer for de mange daglige pendlere.

Så er 10-12 daglige heltog vel en overvejelse værd???


P.Jensen

--
[image]

låst
1317 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak