Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tal om lastbiltrafik (Generelt)

af Frank Poulsen, 2/2 2021, 20:33 (1150 dage siden) @ My1202

Jeg ønsker ikke at blande mig i stor stil i denne alenlange debat. Men!

Den tid en lastbil skal vente i Nykøbing, hvis han ikke lige rammer tidspunktet for afgang. Ja så er han nået halvt til Kastrup. Det er simpelthen for kort en strækning til det på nogen måde giver mening. Så skal de køre hver 5. minut næsten. Og i hvilket område omkring Kastrup vil du finde plads til den store omlastezone? Nej det er da vidst helt umuligt.


Hvad vil det da kræve?
Vel næppe meget merer end 2 spor af ca 700-750 meter, mulighed for omløb og en opmarchbås for ca 50 lastbiler ?
Omløb kan måske endda deles med klargøringscenteret i Kastrup?

Nykøbing Falster er valgt fordi ca 25% af lastbilerne kommer til og fra Gedser.
Men lukker Scandlines kan det placeres i Rødby eller da nu Fehmern-forbindelsen er rent dansk, måske på en lejet / købt grund i Puttgarden og turen under bæltet kunne indgå i prisen?


Jeg gentager. Hvor vil du placere de 2 spor og opmarchplads nær banen nær kastrup? Kom gerne med præcis forslag på et kort.


Der er masser af plads. En del er idag parkering på flad mark. Så at placere en parkeringsplads over de 2 spor og opmarchbås vil næppe genere lufttrafikken.

Bygningen vil ikke overstige højden på f.eks. klargøringscenteret.

Ellers har man gentagne gange flyttet kystlinien ud i Øresund.
Så mulighederne er til stede.

Så du vil helt ud i rangerområdet øst for stationen... Hvor alle passagertog, øvrige materieltog osv hele tiden kører til og fra depot og værksted, der vil du også lige smide et langt godstog ud mange gange i løbet af dagen til og fra. Ja jeg siger ikke det er umuligt. Men det vil godt nok kræve mange investeringer, hvis man skal undgå de skaber for mange forsinkelser for øvrige tog. Og jeg har stadig svært ved at se hvor ofte du vil køre de tog. Hvor stabilt skal lastbilerne regne med dem. Skal de bestille tid på forhånd? Så er der alle regler med farlig gods, hvad har de med, det skal jo registreres lige så snart det er på banen (Ja det kan vi så diskutere en hel masse, der kan man måske mene at de regler er overdrevne i nogle situationer, men de er der nu engang). Engang så jeg en politi udsendelse, hvor de fulgte nogle på Bornholmerfærgen og de kom til Rønne, Lastbiler blev tjekket. En ganske alm lastbil med varer til supermarkeder... Der var noget Borup Kemi blandet ind i pallerne, der gik bøde, fordi det skulle registreres på færgen. Og det var jo bare ganske få kasser sammen med øvrige varer til supermarkeder. Der er mange ting at tage hensyn til med gods på bane. Desværre.

låst
1266 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak