Hollandsk kryds - i Danmark (Trafikpolitik)

af larsht, tirsdag 02. februar, 2021, 21:45 (72 dage siden) @ LHJ

Hvad er et Hollandsk kryds?


.
"Det er fortsat muligt at anlægge et perronspor 8 indenfor rammerne af helhedsløsningen. Det er dog Banedanmarks vurdering, at det vil være bedre for trafikviklingen at ombygge det eksisterende perronspor 7 ved en opdeling i en
A og B sektion. Ved hjælp af et omkørselsspor (et hollandsk kryds) vil det være
muligt at afvikle togtrafik med to regionaltog på ca. 110 meter, der kan ankomme/afgå uafhængigt af hinanden."

.
Det er altså rimeligt smart af Banedanmark at komme op med den løsning. Passagererne slipper for at skulle gå "udenom" stationen for at komme til spor 8. (Men de skal lige lære at der kan være to forskellige tog på samme perron. Missede et tog i Holland for 35-40 år siden, fordi jeg aldrig havde set det koncept før. Rigtig perron, forkert tog).

Konstruktionen ses også ofte i Tyskland; jeg erindrer bl.a. Trier.
Men selv i Danmark er den ikke ny - i Esbjerg fandtes denne løsning i spor 3, ja tilsyneladende er det stadig tilfældet.
Jeg anede dog ikke, at det hed "hollandsk kryds", men så lærte jeg også noget i dag ...
vh
LH

Ses her i Cambridge


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

160 hk dieselrangertraktorer med
160 hk dieselrangertraktorer med "Ardelt"-gear

Her er to artikler fra DSB´s blad Vingehjulet om erfaringerne med de - dengang - helt nye rangertraktorer fra Ardelt-Werke i Vesttyskland. Artiklerne er skrevet af afdelingsingeniør i Maskinafdelingen K. Lykke Holm.

Læs mere
DSB MO1850 1

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen