Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i ..... (Generelt)

af andersj @, Aalborg, onsdag 17. februar, 2021, 19:59 (79 dage siden) @ Schienenwolf

Angående billigere billetpriser!! Var det ikke en god ide at kigge på et par selskaber der kører i Frankrig og Spanien til "Ryan Air priser". Så mon ikke det ville være muligt at lære noget derfra??


DSB kører jo selv til "Ryan Air priser" med Orange billetterne. Togbilletter til højhastighedstog i Spanien og Frankrig er jo normalt rasende dyre, og de nye discountselskaber er jo 100% ejet af statsbanerne med regionaltogsindretning i togene.


Orangebilletter hjælper jo ikke pendlerne, som er dem, der skal få jernbanen til at leve.


Og pendlertogene kører (under normale forhold) tomme rundt, fordi rejserne ikke er billige nok, ikke sandt? Og alt det med overbelagte myldretidstog er bare noget, som DSB finder på for at sløre, at rejserne er så dyre, at priserne afholder folk fra at bruge toget, ikke sandt? Næh, jernbanen lever skam udmærket, selv om du gerne vil binde os en løgnehistorie på ærmet om, at den ikke gør på grund af for høje billetpriser.

Det er pendlerkortets pris og dækningsområde sammen med det skattemæssige transportfradrag, der skal kigges på. Man bør også allerede nu se på et mere fleksibelt pendlerkort, når vi forhåbentlig skal til at have en del mere hjemmearbejde efter coronaen.

Det kunne fx være et pendlerkort, der kun gælder mandag, onsdag og fredag, fordi man arbejder fast hjemme tirsdag og torsdag. Det pendlerkort vil så gælde 10 uger for den samme pris som man får 30 dage nu. Altså at man selv fordeler de 30 dage man betaler for.


Sådan et kort findes allerede; det hedder Rejsekort. Det giver mere fleksibilitet men giver naturligvis ikke så meget i mængderabat, som Pendlerkortet, i og med at man ikke rejser så mange dage. Sådan er det med alle rabatprodukter, hvor der ydes mængderabat. Jo mere, man bruger Rejsekortet, desto større rabat ydes der. Det kan godt være, at du mener, at der allerede nu se på et mere fleksibelt pendlerkort, men du bør nok lige sætte dig ind i produktudbuddet, inden du udtaler dig om det, så du ikke fremstår som uvidende i debatten.

Der er dog kun mængderabat vest for Storebælt. Øst for Storebælt er mængderabatten afskaffet.

Generelt udnytter man slet ikke de muligheder Rejsekortet giver og man har mere eller mindre givet op på det. DSB har aldrig rigtig været committed til Rejsekort - de har ikke lanceret et eneste tilbud på Rejsekort. Kun normalpriser og trafikselskabernes takster.

Her går det bedre i Holland hvor alle rejser til normalpris, medmindre man tilkøber rabat eller fri rejse. Man kan eksempelvis købe 40% rabat i weekenderne i en måned for 2€ eller fri rejse på en strækning, hvor man samtidig får 40% i rabat på øvrige strækninger udenfor myldretiden.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen