Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..) (Generelt)

af mikedk2100, 18/2 2021, 08:36 (1134 dage siden) @ steenth

Mængderabat kan give noget fleksibilitet. Men specielt i store byer som København er der mange som bruger pendlerkort meget, hvor mængderabat som i Vestdanmark, ikke er en fordel.

Men hvis man samlede alle transaktioner på rejser og udregnet en pris samlet for fx en måned, så kunne man indfører et betalingsloft på det daglige forbrug samtidig med at man kan rejse ud af det daglige pendlerområde. Ulempe at man ikke kan følge ens saldo løbende. Movia har testet det i lille skala med manuel udregning af prisen med tilbage betaling af for meget betalt beløb - jeg har prøvet at få dem til system til formålet, så det kunne bruges i større skala, hvor det er lettere at håndtere betaling. Fordelen er loft over betaling, da man betaler for den typisk rejselængde. Men det er svært at forklare over for slutbrugere. Men ellers var der positiv stemning over for det forsøg... Også fra dem som deltog i den test.

Personligt foretrækker jeg at betale en fast pris for at kunne rejse lige så tosset jeg vil i et afgrænset område, eventuelt kun på visse dage. Og jeg håber for alt i verden ikke, at pendlerkortet bliver tvunget over på et Rejsekort.

Jeg må indrømme, at jeg ikke rigtig kan se nogen fordel i din ovenstående beskrivelse - hvis vi altså taler om pendlere. Udover at det bliver endnu en voldsom kompliceret måde at rejse med kollektiv trafik på. Det skal jo være nemt at håndtere, gennemskueligt for brugerne og så skal brugerne jo også helst kunne få en fordel af det sammenlignet med et gammeldags pendlerkort. Det skal slet ikke være noget med, at kunderne kan få for meget betalt tilbage (på et tidspunkt).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak