Signalprogrammet (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, torsdag 18. februar, 2021, 10:21 (161 dage siden) @ Bent Jensen

Havde en tanke måske DB afventer nogle last mile elok, eller der er jo andre godsoperstører der måske var klar til at overtage gods i DK.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Som beskrevet i en tidligere tråd, så er omkostningerne til ETCS ret store. Dertil kommer omkostningerne til den påkrævede danske STM boks, samt ekstra omkostninger, hvis det er en lokomotivtype, der ikke har ATC i forvejen (så dele af udstyret kan genanvendes).
DB Cargo har fået ca 6,7 mio DKK i støtte til ETCS på EG og tilsvarende på TRAXX. Det må antages at de søger støtte i en anden pulje også.

Hvis en "anden" godsoperatør skulle overtage godskørsel i Danmark for DB Cargo - eksempelvis med 10 "nye" lokomotiver (lokomotiver der ikke kører i DK i forvejen), vil ETCS+STM investeringen formentlig være højere end 100 mio DKK samlet - udover lokomotivernes pris og øvrig ombygning for at køre i Danmark. Den danske pulje til ETCS støtte udgør ca 57 mio DKK og vil dække maksimalt 50% af omkostningen. I dette fiktive eksempel altså 50 mio kroner.

Det betyder at en operatør, der vil tage over for DB Cargo i Danmark, skal være forberedt på at investere 50 mio ekstra - udover lokomotiver, personale mm. for at køre trafikken.

Samtidig skal han sikre sig, at de kontrakter han får, skal være langvarige, for i 2028 skal man ikke bruge STM boks længere, og hvis engangsomkostningen er taget af denne operatør, vil en konkurrent kunne ombygge ti identiske lokomotiver til kørsel i Danmark med ETCS for måske helt ned til 3 mio kroner...

Så hvem tør bære engangsomkostningen?

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Norske lokomotiver
Norske lokomotiver

Her er en oversigt over alle norske lokomotiver, fra det første damplokomotiv, der blev sat i drift på privatbanen Norsk Hovedjernbane i 1854, til de nyeste el- og diesellokomotiver hos CargoNet og CargoLink. Listen inkluderer også NSBs smalsporede damplokomotiver.

Læs mere

Jernbanebøger

Internationale tog via Rødby Færge

Internationale tog via Rødby Færge
Pris 170 kr.

Læs mere
Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen