Signalprogrammet (Generelt)
Havde en tanke måske DB afventer nogle last mile elok, eller der er jo andre godsoperstører der måske var klar til at overtage gods i DK.
Med venlig hilsen Bent Jensen
Som beskrevet i en tidligere tråd, så er omkostningerne til ETCS ret store. Dertil kommer omkostningerne til den påkrævede danske STM boks, samt ekstra omkostninger, hvis det er en lokomotivtype, der ikke har ATC i forvejen (så dele af udstyret kan genanvendes).
DB Cargo har fået ca 6,7 mio DKK i støtte til ETCS på EG og tilsvarende på TRAXX. Det må antages at de søger støtte i en anden pulje også.
Hvis en "anden" godsoperatør skulle overtage godskørsel i Danmark for DB Cargo - eksempelvis med 10 "nye" lokomotiver (lokomotiver der ikke kører i DK i forvejen), vil ETCS+STM investeringen formentlig være højere end 100 mio DKK samlet - udover lokomotivernes pris og øvrig ombygning for at køre i Danmark. Den danske pulje til ETCS støtte udgør ca 57 mio DKK og vil dække maksimalt 50% af omkostningen. I dette fiktive eksempel altså 50 mio kroner.
Det betyder at en operatør, der vil tage over for DB Cargo i Danmark, skal være forberedt på at investere 50 mio ekstra - udover lokomotiver, personale mm. for at køre trafikken.
Samtidig skal han sikre sig, at de kontrakter han får, skal være langvarige, for i 2028 skal man ikke bruge STM boks længere, og hvis engangsomkostningen er taget af denne operatør, vil en konkurrent kunne ombygge ti identiske lokomotiver til kørsel i Danmark med ETCS for måske helt ned til 3 mio kroner...
Så hvem tør bære engangsomkostningen?
/Lasse