Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..) (Generelt)

af steenth, torsdag 18. februar, 2021, 10:35 (77 dage siden) @ mikedk2100

Mængderabat kan give noget fleksibilitet. Men specielt i store byer som København er der mange som bruger pendlerkort meget, hvor mængderabat som i Vestdanmark, ikke er en fordel.

Men hvis man samlede alle transaktioner på rejser og udregnet en pris samlet for fx en måned, så kunne man indfører et betalingsloft på det daglige forbrug samtidig med at man kan rejse ud af det daglige pendlerområde. Ulempe at man ikke kan følge ens saldo løbende. Movia har testet det i lille skala med manuel udregning af prisen med tilbage betaling af for meget betalt beløb - jeg har prøvet at få dem til system til formålet, så det kunne bruges i større skala, hvor det er lettere at håndtere betaling. Fordelen er loft over betaling, da man betaler for den typisk rejselængde. Men det er svært at forklare over for slutbrugere. Men ellers var der positiv stemning over for det forsøg... Også fra dem som deltog i den test.


Personligt foretrækker jeg at betale en fast pris for at kunne rejse lige så tosset jeg vil i et afgrænset område, eventuelt kun på visse dage. Og jeg håber for alt i verden ikke, at pendlerkortet bliver tvunget over på et Rejsekort.

Jeg ved godt at nogle ville holde fast i en pendlerkort. Om det er som app eller på et rejsekort betyder mindre.

Jeg må indrømme, at jeg ikke rigtig kan se nogen fordel i din ovenstående beskrivelse - hvis vi altså taler om pendlere. Udover at det bliver endnu en voldsom kompliceret måde at rejse med kollektiv trafik på. Det skal jo være nemt at håndtere, gennemskueligt for brugerne og så skal brugerne jo også helst kunne få en fordel af det sammenlignet med et gammeldags pendlerkort. Det skal slet ikke være noget med, at kunderne kan få for meget betalt tilbage (på et tidspunkt).

Fordelen er at man ikke skal gætte sig til om det kan betale sig at bruge pendlerkort den næste periode. Det bliver regnet ud for en i slutning af perioden. London kan man bruge et betalingskort eller et Oyster-card til ens rejser, hvor der udregnes et "Daily Cap" eller et "Weekly Cap" - dvs et loft på betaling pr dag og uge... tanken at også at gøre det på pr måned. Men der er nogle praktiske problemer i sådan system at finde ud af hvornår man skal trække beløbet, da der ikke er plads nok på kortet til at have data nok til at udregne det.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen