Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..) (Generelt)

af mikedk2100, 18/2 2021, 11:00 (1162 dage siden) @ steenth

Personligt foretrækker jeg at betale en fast pris for at kunne rejse lige så tosset jeg vil i et afgrænset område, eventuelt kun på visse dage. Og jeg håber for alt i verden ikke, at pendlerkortet bliver tvunget over på et Rejsekort.

Jeg ved godt at nogle ville holde fast i en pendlerkort. Om det er som app eller på et rejsekort betyder mindre.

Det er jeg så ikke enig i. Med pendlerkort på Rejsekort skal man jo huske at tjekke ind, hvis man tager bussen - og tjekke ind for at aktivere en ny periode. Med app'en skal man blot vise det på forlangende (fornyelse af periode kan man jo klare i ro og mag i toget).

Jeg må indrømme, at jeg ikke rigtig kan se nogen fordel i din ovenstående beskrivelse - hvis vi altså taler om pendlere. Udover at det bliver endnu en voldsom kompliceret måde at rejse med kollektiv trafik på. Det skal jo være nemt at håndtere, gennemskueligt for brugerne og så skal brugerne jo også helst kunne få en fordel af det sammenlignet med et gammeldags pendlerkort. Det skal slet ikke være noget med, at kunderne kan få for meget betalt tilbage (på et tidspunkt).

Fordelen er at man ikke skal gætte sig til om det kan betale sig at bruge pendlerkort den næste periode. Det bliver regnet ud for en i slutning af perioden. London kan man bruge et betalingskort eller et Oyster-card til ens rejser, hvor der udregnes et "Daily Cap" eller et "Weekly Cap" - dvs et loft på betaling pr dag og uge... tanken at også at gøre det på pr måned. Men der er nogle praktiske problemer i sådan system at finde ud af hvornår man skal trække beløbet, da der ikke er plads nok på kortet til at have data nok til at udregne det.

Det kan jeg godt se fordelen i. Ulempen er det konstante tjek-ind og -ud. Det er jo en smagssag.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne

En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak