Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i ..... (Generelt)

af Scharfenberg, torsdag 18. februar, 2021, 12:09 (77 dage siden) @ Svend

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i en helt ny æra"

INTERVIEW: Den danske jernbane står overfor et kvantespring, der ikke er set magen til i et halvt århundrede. Den udvikling skal udnyttes, så passagerflugten stopper, siger transportminister Benny Engelbrecht. Opskriften er moderne tog, emissionsfri kørsel og billige billetter.

Altinget, bag betalingsmur


Nå, siger han det. I et positivt øjeblik kunne man håbe på, at der også fulgte lidt flere penge med, men vi har lige set, at Banedanmark bliver nødt til at afskedige medarbejdere fordi økonomien ikke hænger sammen. Et af de smarte ord er "Eksterne effektiviseringskrav".

Jernbanen i Danmark har fået ca. 20 mia. kr. til CBTC/ERTMS, et to-cifret mia.beløb til nye banestrækninger, hastighedsopgraderinger og elektrificering. Samlet set bruges der også et to-cifret mia.beløb på nye tog de kommende ti år. Så hvor synes du, at jernbanen behøver flere penge? Effektiviseringerne i BDK er udtryk for et politisk ønske om, at BDK arbejder mere smart og bedre for lidt færre penge. På samme måde som det er politisk afstemt, at DSB skal strømline virksomheden de kommende år, efterhånden som effekterne af de mange mia.investeringer i jernbanen kan høstes. Hvis jernbanen skal overleve, er jernbanen nødt til at vise, at den kan levere et endnu mere attraktivt produkt for færre penge. Kan den ikke det, ender den i en dødsspiral, hvor fjernbusser og privatbilisme står på spring for at overtage.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

På sporet af Italien

På sporet af Italien
Pris 140 kr.

Læs mere
Østre Gasværk
Østre Gasværk

I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen