Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i ..... (Generelt)

af Scharfenberg, torsdag 18. februar, 2021, 12:32 (79 dage siden) @ andersj

Generelt udnytter man slet ikke de muligheder Rejsekortet giver og man har mere eller mindre givet op på det. DSB har aldrig rigtig været committed til Rejsekort - de har ikke lanceret et eneste tilbud på Rejsekort. Kun normalpriser og trafikselskabernes takster.

Rejsekortet er noget, politikerne har trukket ned over hovedet på DSB qua takstsamarbejdet. DSB er grundet sin størrelse og position største økonomiske bidragsyder til rejsekortet, men DSB har ikke så meget at skulle have sagt i et samarbejde, hvor der skal være konsensus DSB, Arriva og en masse trafikselskaber imellem. DSB vil gerne tilgodese pendlere på tværs af kommuner og takstgrænser (regionale rejser). Her er trafikselskaberne mere tilhængere af det lokalpolitiske. Og så kan det være svært at blive enige.

Rejsekortets styrke er (foruden at indsamle rejsedata) fleksibiliteten, hvis man fx ikke rejser ofte på de samme strækninger eller hvis man har mulighed for at rejse uden for myldretiden. Her i Østdanmark giver det nemlig rabat oven i den gamle klippekortrabat. Og hvis man pludselig fx i sommerferien skal rejse lokalt andetsteds i landet, er rejsekort også et genialt påfund. Selv når man skal hjem fra byen få gange om året (julefrokost, koncerter osv.) får man off peak rabat, selv om man langt fra er stamkunde.

Men det er svært at se, hvordan kommercielle produkter som Arrivas One Day og DSB's Orange skal passe ind i rejsekortet. I princippet kan du smide alt på et rejsekort, men det skal også give mening.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen