Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Engelbrecht: "Vi vil opleve, at jernbanen kommer ind i ..... (Generelt)

af mikedk2100, 18/2 2021, 13:03 (1135 dage siden) @ Scharfenberg

Orangebilletter hjælper jo ikke pendlerne, som er dem, der skal få jernbanen til at leve.

Den primære målgruppe for Orange-billetter er ikke pendlere. Som pendler får du allerede ca. 60 % rabat på dit pendlerkort.

Det var også min pointe - at Orangebilletter ikke får flere pendlere op i toget. Og det er vel det, der er meningen med det hele? At folk helst skal fra bilen og over i toget? Orangebilletter er rigtig fine for folk, der "ikke skal nå noget", som skal på fritidsture og lignende. Det udsprang jo af, at der blev snakket om Ryan Air priser i udlandet, hvor de danske Orangebilletter så blev nævnt. Altså ikke noget der får flere til at pendle med toget.

Det er muligt vi får ca 60% rabat på pendlerkortet allerede, men er det nok? Jeg skal fx betale lidt over 2.000 kr. om måneden for et pendlerkort, som tilmed er låst til én bestemt strækning. Det er jo der overvejelserne om en lille pispotte af en bil ikke er bedre - togturen er alligevel spildtid og en bil er ikke låst til en bestemt strækning. Den kan også køre forbi Bilka, til planteskolen, stranden, skoven, whatever. Uden for myldretiden er bilen også langt hurtigere end toget, i hvert fald de steder, hvor jeg skal hen.

Det er jo tydeligvis det mange har fundet ud af allerede med den markante stigning af biltrafik vi har set i 10'erne. Jeg tror heller ikke man skal være blind for, at de 8 måneders nedlukning af Sydbanen har kostet mange pendlere hos DSB.

Grunden til, at både arbejdsgivere og arbejdstagere i august havde "glemt alt om hjemmearbejde" er også det bureaukrati, som beslutningen om mere hjemmearbejde skal igennem. I hvert fald i det offentlige. Det er ikke bare en beslutning som kontorchefen tager. Det skal jo igennem de rigtige kanaler, passes ind i overenskomsten, diskuteres det ene og det andet sted osv. Så derfor vil vi også se, at størstedelen "glemmer alt om hjemmearbejde", når denne her lockdown er overstået. For beslutningen om mere hjemmearbejde tages næppe i år.

Men det er da godt, der bliver kigget på fleksible pendlerprodukter.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak