Taksttanker - (var; Engelbrecht: "Vi vil opl..) (Generelt)

af My1202, torsdag 18. februar, 2021, 15:42 (77 dage siden) @ mikedk2100

Så nu skal rejsekortet også have skylden for stigende brændstofpriser og chaufførlønninger?


Det er så kun i den offentlige transport, at brændstofpriserne stiger. Skatterådet har flere år i træk sat kørselsfradraget ned, blandt andet med begrundelsen, at benzinpriserne er faldet. Bilisterne må jo så vide, om det er rigtigt, eller om Skatterådet ikke har nogen virkelighedsopfattelse.


Er priserne faldet i alle årene siden Rejsekortet blev indført, så de nu er lavere end i klippekort-tiden? Det er jo det der er i diskussion.


Tjaa, ser man på benzinprisernes udvikling (der nok ikke tager højde for inflation etc), så kostede en liter benzin 12,05 kr. den 28. november 2011, hvor Rejsekortet blev udbredt til alle jernbanestrækninger i hovedstadsområdet. Og det er vel hovedstadsområdet vi taler om, da det er her vi har haft 2-3-4-5-6-7 og alle zoners klippekort?

I 2012 var benzinprisen oppe på 13,87 kroner pr. liter og har ikke været deroppe i prisen siden. I dag koster den ifølge OK's hjemmeside 11,89.

Så siden september 2012 er benzinpriserne faldet. Jeg vil nu ikke kalde det Rejsekortets skyld, men det er i hvert fald en dårlig undskyldning at bruge brændstofpriserne, når priserne i den kollektive trafik sættes op år efter år.

Så svaret på dit spørgsmål må være ja.

Og husk så at prisen på de fleste biler er faldet pænt i de sidste 10 år og de kører 10-30% længere på 1 l benzin.
Der er længere intervaller mellem service på mange nye biler.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Den store bog om tog

Den store bog om tog
Pris 250 kr.

Læs mere


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen