ØBBs nye Nightjet design. (Jernbanen i dag)

af andersj @, Aalborg, tirsdag 23. februar, 2021, 13:11 (4 dage siden) @ Nordexpress

Ja, de er nydelige, måske lige klassiske nok. Fronten kunne tyde i retning af, at de skubbes/trækkes af en Vectron, men det bliver nok afhængig af strækningen, om det bliver en Taurus.

Bemærk linjen: 40% procents reduktion af bogiernes vægt udviklet på universitetet i Graz - det er alligevel noget. Vectron bogierne kommer jo også fra Graz.

Med en rammeaftale på i alt 700 personvogne og hundredvis Tauri og Vectroner kan man vel kalde det et ægteskab mellem ÖBB og Siemens! Så de er glade i Graz!

Strategien hos ÖBB hedder vist at Taurus skal køre fjerntog og Vectron skal køre godstog og muligvis regionaltog. ÖBB's Vectron kan jo kun køre 160 km/t, men de nye Nightjet og Railjet 2 bygges til 230 km/t som Taurus kan køre.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Militære jernbane transporter i 1930erne
Militære jernbane transporter i 1930erne

Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen