Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift. (Generelt)

af andersj @, Aalborg, onsdag 24. februar, 2021, 14:27 (54 dage siden) @ mikedk2100

Du har ret i at det ikke er gunstigt men vi er i en relativt låst situation. Vi kan ikke elektrificere til Aarhus pga. IC4 men IC4 kan ikke udfases før der kommer nye eltog.

Det er jo løgn.
Det er udelukkende et spørgsmål om at BDK på ingen måde ikke VIL immunisere.
Argument med "så kan IC4 ikke komme på værksted" har kørt i mange år, men det bliver det altså ikke mere rigtigt af.


Det er rigtigt at man kan immunisere, men hvad får man ud af det? Man har jo allerede i dag ikke nok elektriske togsæt til at køre el-drift på de allerede elektrificerede strækninger, så det vil jo fortsæt være IC3 under køreledninger hvis man immunisere og elektrificere. IR4 vil nok ikke være smart at sætte ind mellem Aalborg/Aarhus og København hvis man ikke vil skræmme flere passagere væk.


Ja det vil man skulle i en overgangsperiode, men ellers er fremtiden DSB el-tog jo lige om hjørnet (2024?), som så kan sættes ind efterhånden som de kommer. Præcis ligesom de nye el-lokomotiver erstatter ME-lokomotiverne efterhånden som det bliver muligt.

De nye eltog skal jo først give komfortable tog til Esbjerg og Sønderborg som man i dag spiser af med regionaltogsmateriel. Inden de strækninger er omstillet til de nye tog så viser kalenderen alligevel hurtigt 2026.


Og så glemmer du, at eventuelle andre operatører jo vil kunne sætte el-tog ind, når der er el til Aarhus.

Her kan jeg godt forstå at staten sætter egne interesser først. Skal skatteborgerne betale en dyr immunisering for at et privat selskab eller en udenlandsk statsbane skal høste profitten? Lige efter den kapitalistiske drejebog om at socialisere udgifterne og privatisere profitten.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen