ØBBs nye Nightjet design. (Jernbanen i dag)
Det jeg har læst er at de var koblet bag på en Taurus, da de ikke kan komme op på 230 km/t ved egen kraft. Jeg tror ikke umiddelbart at en Vectron bygget og godkendt til 160 km/t kan ombygges til højere hastigheder.ÖBB har 332 Taurus lokomotiver, hvoraf en stor del kører med godstog eller regional-/S-tog primært omkring Wien med dobbeltdækkervogne.
Det jeg har læst og set billede af i i Eisenbahn-Revue International, Deutschlands-Ausgabe nr. 10/2020, side 523 er følgende:
"Testfahrten mit Hochgegeschwindigkeits-Ventron in Österreich" som overskrift.
Billedet viser og teksten omtaler følgende komposition: 193 780 udrustet med Drehgestellen til 230 km/t for at teste Laufeigenschaften. Men lokomotivet kørte ikke selv. Der blev trukket/slæbt af 1016 004 og 1016 049. Men i den komposition var ligeledes målevognen 99 81 9163 504.
Der blev testet fra slutningen af august 2020 på strækningerne Semmeringbanens Nordrampe og efterfølgende på NBS Wien - St. Pölten.
Sidst men ikke mindst må der være et formål med at styrevognen på de nye NightJet er en "kopi" af fronten på Vectron. Uden at være konspiratorisk er fakta: Siemens bygger NightJet der kan køre 230 km/t med en Vectron front. Så er det vel naturligt at sætte en Vectron, der kan køre 230 km/t i den anden ende. Derfor testfarten.