ØBBs nye Nightjet design. (Jernbanen i dag)

af XAL Olesen @, torsdag 25. februar, 2021, 10:10 (44 dage siden) @ andersj


Det jeg har læst er at de var koblet bag på en Taurus, da de ikke kan komme op på 230 km/t ved egen kraft. Jeg tror ikke umiddelbart at en Vectron bygget og godkendt til 160 km/t kan ombygges til højere hastigheder.

ÖBB har 332 Taurus lokomotiver, hvoraf en stor del kører med godstog eller regional-/S-tog primært omkring Wien med dobbeltdækkervogne.

Det jeg har læst og set billede af i i Eisenbahn-Revue International, Deutschlands-Ausgabe nr. 10/2020, side 523 er følgende:

"Testfahrten mit Hochgegeschwindigkeits-Ventron in Österreich" som overskrift.

Billedet viser og teksten omtaler følgende komposition: 193 780 udrustet med Drehgestellen til 230 km/t for at teste Laufeigenschaften. Men lokomotivet kørte ikke selv. Der blev trukket/slæbt af 1016 004 og 1016 049. Men i den komposition var ligeledes målevognen 99 81 9163 504.

Der blev testet fra slutningen af august 2020 på strækningerne Semmeringbanens Nordrampe og efterfølgende på NBS Wien - St. Pölten.

Sidst men ikke mindst må der være et formål med at styrevognen på de nye NightJet er en "kopi" af fronten på Vectron. Uden at være konspiratorisk er fakta: Siemens bygger NightJet der kan køre 230 km/t med en Vectron front. Så er det vel naturligt at sætte en Vectron, der kan køre 230 km/t i den anden ende. Derfor testfarten.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere
DSB MK679

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen