LNVG køber halvandendækkertogsæt fra Alstom (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, fredag 26. februar, 2021, 12:59 (49 dage siden) @ andersj


Beklager, det var også dårligt formuleret. Jeg mente Twindexx vognene som jo, i hvert fald på det tyske marked, er ved at være dømt ude pga. krav om togsæt i udbuddene. DB har allerede udrangeret mange af vognen fra 90'erne uden klimaanlæg og bygget til 140 km/t, men allerede nu er de begyndt at udrangere vogne fra 00'erne med klimaanlæg og bygget til 160 km/t. Så hvis man ønsker dobbeltdækkervogne så er brugtmarkedet efterhånden så stort at det ikke kan svare sig at købe nyt.

Dosto2010 kan snart ikke produceres længere, da produktionstilladelsen fra myndighederne udløber (sådanne er der også). De nyeste vogne til LNVG klarer dog TSI frisag, og burde måske retteligt hedde Dosto 2020 eller lignende.
Generelt er der flere udbud i gang på DD-vogne både i og udenfor Tyskland - herunder PKP Intercity, så selv om der pt. bookes forholdsvis korte togsæt (du skal have 5 vogne før lok er billigere end togsæt), så er dobbeltdækker konceptet bestemt ikke "dømt ude".
/L


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder

DSB plakat 1949

DSB plakat 1949
DSB plakat 1949 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 

Danske privatbaner

Læs historien om:
De Bornholmske Jernbaner

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen