Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Beslutningsgrundlag Ny Ellebjerg (Generelt)

af steenth, 27/2 2021, 19:03 (1153 dage siden) @ Poul Brandt

[image]

Jeg har altid undret mig over den udfletning kombineret med ideen om at mange godstog fremover skulle via Køge. Nu ser vi så at det altid har været meningen at godstog fortsat primært skal køre via Roskilde. (2030 planen er som bekendt 2 godskanaler via Roskilde og en via Køge).

Efter de planer jeg har set, så der skal der flest godstog via Køge. Men fletning er bedre på Vigerslev/Ny Ellebjerg end det er i Kastrup.. Godstog fra Køge til Kastrup blokker kun de få tog til/fra Roskilde. Og i den modsatte retning er det en simpel krydsning af togvej fra Køge til Kh.

Ikke mindst har jeg aldrig forstået, hvorfor man ikke fra begyndelsen lavede en shunt i retning fra Køge Nord mod Øresund.

Der er ikke plads til at gøre mere. Den skulle have startet langt inde i Kulbanevejstunnellen. Det ville have været dyrt. Og de mulige arealerne er ved at blive bebygget.

Men rationalet er måske at der ikke forventes så meget trafik Roskilde-Øresund at det betyder noget særligt at denne krydses. Modsat Kbh H-Køge Nord, som forventes mere intenst trafikeret, og krysningen heraf (af tog fra Øresund mod Køge Nord) er derfor mere problematisk.

Roskilde-Kastrup bliver nok 2-3 tog i timen... Langt mindre


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak