Signalprogrammet (Generelt)

af Bengt Larsson, søndag 28. februar, 2021, 13:34 (42 dage siden) @ bastholm

Sedan tidigare har man beslutat inte bygga ERTMS på Linköpings station förrän 2030, vilket innebär att tåg utan svensk ATC/STM inte kan gå till Stockholm, vilket förstör EU:s princip att ta bort nationella signalgränser. (I Linköping ansluter banan mot Kalmar som har helt eget signalsystem, och detta system och ERTMS kan inte installeras i samma tåg och då skulle inga tåg kunna gå mellan Linköping och Kalmar).


I Nykøbing F har man det helt samme problem. IC2 i starten uden ERTMS fra Lollandsbanen skal ind på Nykøbing F station med ERTMS. Men man har netop i dag kommunikeret at Lokaltog har fundet en løsning.

Problemet att tåg behöver ETCS installerat för att gå 500 meter eller liknande på en ETCS bana, fanns redan 2010 då Botniabanan i norra Sverige byggdes, delvis för att ge bättre förutsättningar för godstrafik. Istället gick godstrafik över på lastbil.
I Örnsköldsvik och norr om Kramfors finns två industrier som haft järnvägsanslutning sedan 1800-talet.
När Botniabanan fick trafik måste lok ha ETCS för att nå den, detta för att köra för Örnsköldsvik 500 meter, för Kramfors lite mer.
Detta skulle kosta 10 miljoner eller mer för vartdera industrin, och ta 1-2 år att få godkänt, så det blev lastbil, i alla fall några år.
Det finns i ETCS regler en möjlighet att köra utan ETCS installerat med tillstånd per telefon, max 40 km/h.
För detta finns blå skyltar med gul pil, där nytt telefontillstånd krävs.
Men det är tänkt för undantagsfall såsom fel på systemet, och det ville inte Trafikverket gå med på att använda rutinmässigt.

Nu ska ETCS installeras på Malmbanan Luleå–norska gränsen, och då blir det oklart hur Inlandsbanans tåg ska gå till Gällivare station cirka 1 km.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen