De første ICE 1 mellemvogne køres til skrot (Generelt)

af andersj @, Aalborg, mandag 01. marts, 2021, 23:08 (44 dage siden)

I Tyskland er ICE 1 togene ved at gennemgå deres anden større levetidsforlængelse i deres levetid. Dog er en del mellemvogne så slidte at de er skrotmodne, så derfor bliver ICE 1 togene forkortet fra 12 til 9 mellemvogne. Det var oprindeligt planlagt at spisevognen med den karakteristiske pukkel skulle skrottes da de er mest slidte. Men det viste sig ikke at være muligt at ombygge en af de øvrige mellemvogne til spisevogn, så de "nye" ICE 1 LDV (LebensDauerVerlängerung) har fortsat pukkelvognen med.

ICE 1 togene er også i disse år ved at blive forvist til mindre travle strækninger og overtager bl.a. de lokomotivtrukne IC-tog mellem Hamburg og Köln. ICE 4 har overtaget de tunge ruter fra Hamburg og Berlin til München og Schweiz. De kortere togsæt betyder dog også en bedre acceleration.

ICE 1 LDV skal fortsat køre i 10-12 år hos Deutsche Bahn, og kommer dermed til at køre i længere tid end IC3 efter de nuværende planer. Der er dog også ofret en del flere ressourcer på de to ICE 1 levetidsforlængelser end der er på IC3, der bare har fået nyt gulvtæppe og nyt sædebetræk et par gange.
Denne levetidsforlængelse koster 5 mio. Euro pr. togsæt og alle 58 togsæt forventes at være færdigombygget i 2024. Arbejdet foretages på DB's værksteder i Nürnberg, Neumünster, Wittenberge, Dessau samt München.

Her ankommer de syv første mellemvogne til Bender i Opladen: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,9640634

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hectorrail

Danske privatbaner

Læs historien om:
Arriva Tog
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen