De første ICE 1 mellemvogne køres til skrot (Generelt)

af Scharfenberg, tirsdag 02. marts, 2021, 11:47 (43 dage siden) @ Trainee

Der er dog også ofret en del flere ressourcer på de to ICE 1 levetidsforlængelser end der er på IC3, der bare har fået nyt gulvtæppe og nyt sædebetræk et par gange.


Nye motorer og gear?


Foruden nyt sædebetræk, gulvtæpper, nye motorer (og gear?), nye udvidede flexområder, nye drikkeautomater, lyseblå elementer på toiletterne renoveres IC3 i disse år i bogier, vognkasse, tag og overgange mv. for et tre-cifret millionbeløb. Pt. forventes IC3 helt udfaset ved udgangen af 2028. ICE 1 kommer derfor rigtignok til at køre lidt længere tid end IC3. De ældste IC3 dog fortsat i 39 år.


Holder eltog generelt ikke længere end dieseltog?

Nu er jeg ikke ingeniør - Peter, Lasse og andre må evt. supplere - men det er vist mest i forhold til motor og drivlinje, at eltog holder længere end dieseltog. IC3 har fået skiftet power pack (drivlinje?), mens man vist ikke forventer at skulle udskifte drivlinjen på eltoget IR4. Da IR4 tilmed regenererer strøm, når de bremser, slider de stort set ikke på bremseklodserne/skiverne. Samme gælder for en elbil. En vognkasse på et eltog, derimod, holder ikke længere end på et dieseltog.

Til sammenligning med ICE 1 forventes SJ 2000 og nogle TGV + Eurostar også at få mere end 40 år på skinnerne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen