Københavns metro togsæt (Generelt)

af Banemanden, fredag 05. marts, 2021, 16:51 (37 dage siden) @ andersj


Det lader til at ATC virker ret godt hvis der kan køre tog hvert 90. sekund, hvilket leder mig til mit næste spørgsmål. Hvad er bedre ved CBTC end ATC?


Der står lidt om forskellene i denne artikel: https://ing.dk/artikel/cityringen-faar-nye-togsaet-gamle-klaeder-223126

De største forskelle må være faste blokke i ATC overfor flydende blokke i CBTC og ingen tekniske komponenter i sporet der skal vedligeholdes med CBTC.

Det er rigtigt, at den største forskel er de faste blokke og så nogle af de måder man ser togene på i kontrolrummet. Og selvfølgelig komponenterne i sporet. De to systemer har hver sine fordele og de af mine kolleger der har været trafikledere på begge baner, melder at de er glade for begge systemerne. De har dog helt sikkert også hver deres unoder hvor det der kan drille på cityringen engang imellem er antennerne til cbtc wifi signaler der sidder i togene.

Tror pt den største forskel er, at ATC er velkendt og gennemprøvet. Alle der arbejder med det har stor erfaring at trække på, hvor CBTC på M3/M4 stadig er nyt og de af os der ved mest om der stadig er regnet for “nye” medarbejdere hehe.

Jeg tør dog godt lægge hovedet på blokken, selvom jeg er ansat, og vove den påstand at begge metroer er utroligt velkørende.

Jeg har siddet ved s-tog og der har CBTV altså været en noget andet oplevelse end på cityringen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sønderjyske jernbaneminder
Sønderjyske jernbaneminder

Uwe Hänel fortæller her om sin barndom i Sønderjylland i 1940erne og sin interesse for jernbaner. Hukommelsen fejler ikke noget, når Uwe fortæller om de forskellige lokomotivtyper, tog gennem Jernbanegade i Sønderborg, gasværket osv.

Læs mere
DSB EA3019

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen