Nu igen Frost på letbanen (Generelt)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, mandag 08. marts, 2021, 07:32 (192 dage siden) @ Bengt Larsson

https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/onsdag-morgen-holder-letbanen-igen-stille-paa-grund...


Ja, de problemer har S-tog ikke - til gengæld er det nogen gange et vildt syn:

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/vildt-faenomen-her-er-forklaringen/8489723

Aarrrrh det er nu ikke helt rigtigt. S-tog har altså også problemer når der er is på køreledningerne. Dog ikke så omfattende som på letbanen, men det er ikke et sjældent syn at første tog der kører igennem ender med 20-25 minutters forsinkelse når ledningerne er rimet lidt til.


Kan man ikke køre ekstratog extra tidlig på morgenen?
De kan på aftenen læse vejrprognosen og planlægge tidlig extratog uden passagerer.
Så gjøres på Göteborgs spårvägar.

Nu ved jeg ikke hvor dårlig forbindelsen er mellem strømaftager og ledning, men ellers kunne man forestille sig at et mindre batteri ville hjælpe. Opladning når der er kontakt, afladning til fremdrift, når der ikke er kontakt. Men det kræver at elektronikken kan håndtere de hurtige skift mellem forbindelse og ikke forbindelse, hvilket nok vil være en udfordring. - Og så er det selvfølgelig ikke noget man lige eftermonterer.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing - Rødby - Puttgarden 250 km/t
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Strejftog VII, Gennem Danmark med Dancker

Strejftog VII, Gennem Danmark med Dancker
Pris 280 kr.

Læs mere
Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen