BDK-rapport: Hastighedsopgradering af regionale baner (Jernbanen i dag)
Fremtidens lokaltog kører 140 - 160 km/t
Men du kan købe dem allerede i dag. Både på brint, batteri og el - eller sågar på diesel, hvis du insisterer......og de 140-160 km/t er "gratis" i forhold til den maksimale acceleration. Du får altså ikke tog med bedre acceleration ved at sætte hastigheden ned til 120 km/t - det får du alene ved at sætte flere traktionsmotorer på toget, hvilket øger pris, driftomkostninger og vedligeholdelsesomkostninger.
/Lasse
NJ’s nye lint togsæt kan køre 140km/t i dag. Så vidt jeg har forstået, er det “bare” infrastrukturen der er flaskehalsen på strækningerne.
Dog er infrastrukturen mellem Hjørring og Aalborg perfekt til en effektiv halvtimedrift med 120 km/t. Der kan køres fra Lindholm til Brønderslev og fra Brønderslev til Hjørring på ca. 14 minutter i dag.
Mellem Hjørring og Frederikshavn ville en let hastighedsopgradering Hjørring-Tolne samt krydsningsstation i Tolne gøre underværker. Det tager i dag 15 minutter for de hurtigste tog Hjørring-Tolne og 12 minutter Tolne-Frederikshavn.
Selvom økonomien var rigtig god i hastighedsopgradering Aalborg-Frederikshavn i den indledende screening, så må det næsten 100% have været placeringen af krydsningsstationerne der har "dumpet" strækningen nu.
--
Mvh Anders