Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aktindsigt - Overførsel fra Togfonden til Kattegatforbind. (Trafikpolitik)

af My1202, 15/3 2021, 20:18 (1131 dage siden) @ esni

Dersom Danmark virkelig ønsker å bli kvitt de store mengder lastebiler som dundrer forurensende gjennom landet på vei mellom Norge/Sverige og kontinentet, må jernbanetransport gjøres mer attraktivt. I det arbeidet kan jeg ikke se annet enn at Kattegatforbindelsen er helt nødvendig. Den eksisterende Øresundsforbindelsen vil ikke ha kapasitet til å ta unna den nødvendige trafikkøkningen i tillegg til den stadig økende persontrafikken i det utvidete hovedstadsområdet (København/Malmö).

Gjør man den tabben at man bygger veiforbindelse uten jernbane, oppnår man det stikk motsatte, nemlig enda flere lastebiler.

Jeg vet ikke hvordan situasjonen er i Danmark, men jeg har vanskelig for å forestille meg at den er stort annerledes enn her i Norge, og her ser vi at sikkerhetsnivået i lastebilnæringen er i fritt fall. Og nei, det er ikke bare østeuropeiske lastebiler som er problemet. Våre hjemlige er ikke det plukk bedre.

Konklusjon: Kattegatforbindelsen må komme, og den må, av både miljømessige og sikkerhetsmessige hensyn komme primært som en jernbaneforbindelse med høy kapasitet.


Hvad skulle en jernbane over Kattegat gøre i forhold til godstrafikken på vejene?
Det er jo netop IKKE meningen at en Kattegatforbindelse skal bruges til godsvogne og der er vel meget gods som på denne strækning med fordel kan flyttes over på jernbanen?


Selv hvis man bygger jernbanedelen af Kattegatforbindelsen, så den ikke KAN bruges til godstrfik, så vil den få betydning, idet linjen over Fyn bliver aflastet væsentligt.

Tja. Måske. Det forudsætter der er væsentlige kapacitetsproblemer.
Steenth har tidl. oplyst at med den nye bane på Vestfyn og en forbindelse over Vejlefjorden så skulle det som er planlagt i Togfonden kunne køre uden problemer.

Det er jeg så ikke enig i.

Jeg så hellere at man i højere grad dublere strækningen fra Ringsted og op til Aarhus.
Dels ville godstog, regionaltog og diverse superlyntog/lyntog ikke konkurrere om pladsen og forsinkelser såvel som indstillet drift ved sporarbehjder og sporfornyelser ville bedre imødegåes så passagerne ikke skulle over i togbusser.

Men sådan ser vi nok verdenen så forskelligt.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak