Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aktindsigt - Overførsel fra Togfonden til Kattegatforbind. (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 15/3 2021, 20:46 (1135 dage siden) @ My1202

Jeg skrev at den kommer. Ikke at det var besluttet!
Men den skal nok blive besluttet og næppe med jernbanespor. Ikke alt behøves at være faktuel viden. Men vejtrafikmafiaen er stadig stærk nok i Folketinget så vejdelen er der nok ikke meget usikkerhed omkring.

.
Nu ved jeg ikke hvem vejtrafikmafiaen er i vore dage (men Venstre er helt sikker med), men Socialdemokratiet, Radikale og så vidt jeg ved SF har alle sagt at en Kattegatforbindelse skal være med jernbane. Så er det svært se et flertal for en ren vejbro i de næste knap 3 år.
Men under alle omstændigheder er næste skridt udarbejdelse af en VVM med start næste år, og det tager ca. 3 år (og koster nogle hundrede mio. kr.). Den VVM må af disse politiske årsager kommer til at se på en kombineret forbindelse og måske også en ren vejbro.

VVM kommer til at bygge på den undersøgelse der afrapporteres ultimo 2021. Så i 2021 er det mest interessante hvor forpligtende Kattegatforbindelsen kommer til at indgå i det kommende store 10 års forlig, om overhovedet. Det sandsynlige er at man i forliget beslutter at finansiere VVM for begge mulige løsninger, og sparker den endelige beslutning til hjørne.

Det er godt for begge fløje at kunne profilere sig i forhold hertil op til valget i (senest) 2023. - Så set fra et jernbane synspunkt kan man sige at det næste valg bliver et Kattegatbane-valg :-)

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MX1039Svenska-lok
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak