Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

BDK-rapport: Hastighedsopgradering af regionale baner (Jernbanen i dag)

af andersj, Aalborg, 16/3 2021, 17:40 (1136 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg kan også læse.

Men ville være fint med lidt dokumentation og ikke bare et udsagn om at "vi har vurderet og fundet det for let".

Har det f.eks. indgået at NJs togsæt kan køre 140 km/t?

JH

I denne præsentation af analysen fremgår det at Aalborg-Kvissel ingen effekt har ved opgradering mens Kvissel-Frederikshavn ikke er rentabel: https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/TRU/bilag/215/2353975.pdf

Der er dog en joker som man ikke har taget højde for: Mulighed for nye standsningssteder. Mellem Brønderslev og Aalborg har man lokalt været lun på et standsningssted i Tylstrup, Sulsted og/eller Vestbjerg. Byer der betjenes af bus fra Aalborg fire gange i timen i myldretiden, men hvor turen til Tylstrup tager 50 minutter.
En analyse viste at potentialet var størst i Vestbjerg. Men det der spænder ben for nye standsningssteder mellem Hjørring og Aalborg er de samfundsøkonomiske beregninger. Der er nemlig rigtig mange rejsende mellem Hjørring+Brønderslev og Aalborg, hvilket jo gør at rejsetiden bliver længere for mange og kortere for få. Det var også det der spændte ben for en forlægning af jernbanen omkring Aalborg Lufthavn som ellers ville have været mere brugbar end løsningen med en stikbane.

Man tænker desværre ofte ikke langsigtet og i sammenhænge. Desuden er ønsket om flere stationer jo primært lokalt hos Aalborg Kommune og Region Nordjylland, men det tager man ikke højde for i disse analyser hos staten/Banedanmark. Det er ikke helt optimalt at planlægningen af regional/pendlertrafikken ligger hos ministeriet i København, mens alt øvrig offentlig transport ligger lokalt hos regionerne.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak