DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse (Trafikpolitik)

af Svend @, torsdag 18. marts, 2021, 11:40 (212 dage siden) @ RasmusR

Kan du kvalificere hvorfor disse forslag ikke virker?


S-tog til Helsingborg. Gad vide hvem der kan få glæde af det. Svenskere der mener at der er arbejde at få i Helsingørområdet (som det er blevet anført af en kommunalpolitiker fra Helsingborg). For øvrigt er det en rigtig dårlig forretning at bygge en jernbanetunnel der (hvis det i det hele taget kan lade sig gøre). En fast vejforbindelse er der mere musik i (selv om det betyder en dårligere økonomi for den nuværende Øresunds-forbindelse).

Godstog i tunnel fra Landskrona til København som skal tilsluttes det eksisterende jernbanenet på Københavns Hovedbanegård. Det forslag kommer i hvert fald ikke fra jernbanekyndige :-) Tænk også på de mange byggepladser der skal etableres midt i København. Mon Tivoli er begejstret?

Passagertrafik fra Landskrona (ca 33 tus indbyggere) med direkte/hurtige tog til København?! Det er i hvert fald ikke københavnerne der skal til Landskrona - der sker ingenting dér :-)

Men svenskere er et venligt folkefærd. De vil gerne være med til at financierer sådanne projekter. Vi siger tak ......


Jeg bemærker du ikke nævner ekspresgruppens forslag om en s-togstunnel parallelt med røret. Er det et godkendt og visionært forslag?

/R

Nu kommenterede jeg kun på flere faste forbindelser fra Sverige. En udvidelse af S-banenettet i København engang i fremtiden, vil sikkert være nødvendig.
Man kan her, mange år efter, ærge sig noget over at planerne med at bygge en tunnel for S-tog, så togene fra Frederikssund- og Farumbanen blev ført i tunnel frem mod Nørreport (Frederikssundbanen via Frederiksberg) - Kgs Nytorv og videre til Lufthavnen ikke blev til noget. Det blev kun til en forberedelse af 2. generationstogene til tunnelkørsel ....... i stedet fik vi en metro, som er blevet meget kostbar for Københavns Kommune.

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Danske privatbaner

DB CargoDSB S736

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen